Renners Lidl-Trek kunnen al fietsend luchtweerstand meten met Aerosensor
foto: Lidl-Trek
donderdag 18 januari 2024 om 19:19

Renners Lidl-Trek kunnen al fietsend luchtweerstand meten met Aerosensor

Materiaalzone Lidl-Trek gaat een samenwerking aan met Aerosensor. Dat laat de ploeg weten middels een persbericht. Het bedrijf Aerosensor ontwikkelt producten waarmee je tijdens het fietsen de luchtweerstand kan meten. Zo kun je je aerodynamica optimaliseren.

Aerosensor levert twee apparaten. Aan de ene kant is er de gelijknamige sensor, de Aerosensor. Deze is op het stuur gemonteerd en meet de aerodynamische weerstand. Daarnaast is er de Aerobody, die op de stuurpen zit en de fietspositie van de renner beoordeelt.

“Aerosensor werkt door het combineren van de data van een renner zijn snelheidsmeter en vermogensmeter met de eigen metingen van de luchtstroom”, legt Barney Garrood, aerodynamicaspecialist en oprichter van Aerosensor, uit. “Zo kunnen we de CdA-waarde (aerodynamic drag coefficient, red.) nauwkeurig berekenen. De CdA-waarde is consistent ongeacht de snelheid, wat betekent dat het een betrouwbare methode is om te meten hoe aerodynamisch een renner is.”

Een groot deel van de luchtweerstand komt niet van de fiets, maar van het lichaam van de renner. “Daarom is het behouden van een aerodynamische fietspositie cruciaal”, aldus Garrood. “Aerobody is een los apparaat dat lasermetingen maakt van de renner zijn positie. Het helpt de renner daarbij om de effecten van zijn lichaamshouding in te zien en herinnert hem eraan om aerodynamisch te blijven zitten tijdens een training.”

Testen en koersen
Koen de Kort, ploegleider bij Lidl-Trek, is zeer te spreken over Aerosensor. Tijdens de teamstage in december gebruikten de renners de producten al. “De technologie van Aerosensor geeft ons de unieke kans om op de weg een test na te bootsen die vergelijkbaar is met tests die we doen in een windtunnel of op de baan”, aldus De Kort.

“Dat geeft ons een praktisch voordeel, want met het strakke schema tijdens het seizoen is het altijd lastig om zulke complexe testmomenten te organiseren. Bovendien gebeurt wielrennen buiten; betrouwbare aerodynamica-tests in echte omstandigheden geven een extra voordeel.”

De technologie kan ook van nut zijn in koersen, stelt De Kort. “Het geeft ons informatie over windsnelheiden en kan helpen bij het bepalen van een pacing plan voor een tijdrit.”

De Aerosensor – foto: Lidl-Trek

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.