Specialized Tarmac SL7: One bike to rule them all
foto's: Joris Knapen
dinsdag 28 juli 2020 om 18:00

Specialized Tarmac SL7: One bike to rule them all

Het is vandaag de dag gebruikelijk dat profrenners kunnen beschikken over meerdere types wegfietsen. Afhankelijk van het parcours is er de keuze tussen een speciale fiets voor het vlakke of de bergen. Specialized is van plan om daar een einde aan te maken. Want het Amerikaanse fietsenmerk, dat al jaren furore maakt met de aerodynamische Venge en de lichte en wendbare Tarmac, heeft beide eigenschappen verenigd in één compromisloze fiets. We reden een rondje met deze nieuwe Tarmac SL7 en spraken met Nederlands kampioen Fabio Jakobsen over zijn ervaringen.

Tarmac vs. Venge

De Tarmac is de fiets die door renners gebruikt wordt tijdens bergetappes en klassiekers. Zo won Julian Alaphilippe ritten in de Tour en Dauphiné op een Tarmac. Peter Sagan daarentegen was dan weer uitermate succesvol op een Venge, de aerodynamische fiets van Specialized. Iets zwaarder dan de Tarmac, maar wel zeer gestroomlijnd.

De eerste Specialized Venge dateert van 2011. Mark Cavendish veroverde dat jaar in Kopenhagen de wereldtitel op dit model. De eerste Tarmac kwam er in 2003 en hielp onder anderen Alberto Contador en Vincenzo Nibali aan eindoverwinningen in meerdere grote rondes. Beide modellen zijn door de jaren heen steeds verder doorontwikkeld. De Venge ViAS kwam er na veelvuldig testen in de eigen ‘Win’-tunnel. Dit model was een stuk sneller was dan de Tarmac, maar ook een stuk zwaarder.

Bij de Tarmac stond de ontwikkeling eveneens niet stil. In 2017 kwam de Tarmac SL6 uit. De geometrie was strakker, waardoor de fiets een stuk stijver aanvoelde. Ook de achterbrug was iets naar beneden gegaan, wat direct te merken was. De fiets werd door velen als keihard omschreven, maar bleek ook nog eens comfortabel te zijn. In 2018 wonnen Niki Terpstra en Anna van der Breggen de Ronde van Vlaanderen – allebei op een Tarmac SL6.

In 2018 kwam de nieuwe Venge uit. De aerodynamische fiets was alleen verkrijgbaar in schijfremmen en begon stiekem al een beetje op een Tarmac te lijken. De fiets was aan de voorkant een Venge, met alle kabels weggewerkt en aerodynamische vormen. De achterkant leek op een Tarmac, die net iets aerodynamischer was gemaakt.

One bike to rule them all

Dit jaar komt Specialized met de Tarmac SL7. Opnieuw zijn de Amerikanen erin geslaagd om de fiets op diverse punten te verbeteren. Eigenlijk op teveel punten. Want naarmate de fiets vorm begon te krijgen, kwamen ze er bij Specialized achter dat de Tarmac op vele vlakken de Venge voorbij was gesneld. Vooral op aspecten waarop de Venge voorheen heer en meester was.

Al snel werd duidelijk dat de Tarmac SL7 een fiets is waar je alle kanten mee op kan gaan. ‘One bike to rule them all’, zeggen ze zelf. Cameron Piper, de ROAD product manager van Specialized, omschrijft de gedachte achter deze fiets als volgt: “Het maakt niet uit hoe snel de Venge was of hoe wendbaar de Tarmac SL6. We wisten dat kiezen tussen deze twee fietsen een compromis betekende. Daar namen we geen genoegen mee en dat is waarom we met de SL7 zijn gekomen. We willen geen enkel compromis meer sluiten.”

Dit weten we over deze Specialized Tarmac SL7:

  • De geometrie is nagenoeg dezelfde als de Tarmac SL6
  • Vanwege de verbeterde aerodynamica is de SL7 volgens Specialized over een afstand van 40 kilometer 45 seconden sneller dan de SL6
  • Het complete gewicht is 6,7 kg in maat 56 cm met Dura Ace Di2
  • Het frame weegt slechts 800 gram

Volgens Fabio voelt het goed

Tot zo ver de feiten, tijd om de weg op te gaan. Iemand die de fiets al een tijdje heeft mogen testen is Fabio Jakobsen, sprinter van beroep bij Deceuninck–Quick-Step. “Een ultiem wapen”, noemt Jakobsen de fiets. Hoewel hij er tot dusver nog geen wedstrijd op heeft kunnen rijden, merkte hij na een eerste kennismaking al vrij snel dat hij te maken heeft met een topfiets. “Ik heb er tijdens het trainingskamp tweeënhalve week op kunnen fietsen en ik ben eigenlijk wel overtuigd”, oordeelt hij.

Jakobsen hoopt ook thuis in Heukelum snel een SL7 te mogen verwelkomen. Normaal rijdt hij zijn trainingsritjes op een Venge. Dit is de fiets waarop hij zijn meeste overwinningen heeft behaald. Maar ook met de Tarmac wist hij diverse keren zijn handen omhoog te steken. Zo won hij vorig jaar het Nederlands kampioenschap en een Vuelta-etappe op een Tarmac.

Als de kans op een sprint aanwezig is, kiest Jakobsen voor de Venge. Het was daarom even wennen toen hij deze maand tijdens het trainingskamp in Italië uitsluitend op de nieuwe Tarmac ging rijden. “De SL7 is een stuk comfortabeler dan de Venge”, oordeelt Jakobsen. “Daarnaast is de fiets ook nog lichter en accelereert hij dus sneller. In mijn beleving is deze fiets net zo stijf als de Venge. Misschien zelfs wel wat stijver, maar dat is vooral mijn gevoel.”

Hij kan niet wachten om er daadwerkelijk mee te gaan koersen. “Ze zeggen dat de nieuwe Tarmac snel is, maar dat merk je natuurlijk pas als ik met 70 kilometer per uur in een massasprint terecht kom”, verwacht hij. Tijdens het trainingskamp heeft Jakobsen er al een aantal keer mee kunnen sprinten. “Dat gaat goed, je kan door blijven accelereren vanwege het lage gewicht. Eigenlijk voelt het als een hele snelle Tarmac.”

Snelste wielen met draadbanden

De nieuwe Roval Rapide CLX-wielen springen in het oog. Het voorwiel is een stukje breder dan het achterwiel. Dat valt op wanneer je van voren naar de band kijkt. De velg is een stuk breder dan de band. Dat zorgt er voor dat de luchtstromen ideaal worden weggeleid.

De wielen zijn alleen te gebruiken met draadbanden. Wie denkt dat de profs ze daarom links laten liggen, heeft het mis. Bij Deceuninck-Quick Step rijden ze de tijdritten al op draadbanden en zijn ze nu ook aan het testen met draadbanden op de nieuwe Tarmac SL7. In combinatie met latex-binnenbanden zijn ze wat betreft het gevoel niet anders dan tubes, die in het profpeloton gemeengoed zijn.

Het ligt in de lijn der verwachting dat de SL7 langzaam maar zeker de Venge gaat vervangen. “Er is nog niet gezegd dat ik alleen op die Tarmac moet rijden, maar ik heb het vermoeden dat dat wel gaat gebeuren. Ik ben nog jong en pas mij goed aan, dus dat wil ik best proberen”, geeft Jakobsen aan. Volgens hem is de SL7 simpelweg een enorm snelle fiets. Dat is volgens Jakobsen precies wat een sprinter nodig heeft. “Ik kan hier wel aan wennen”, geeft hij aan.

Ons oordeel

Ook wij mochten, samen met Jakobsen, een rondje op deze nieuwe Tarmac rijden. Daarbij moeten we concluderen dat Specialized puik werk heeft afgeleverd. Met een prijskaartje van boven de 10.000 euro mag je natuurlijk verwachten dat het een topfiets is, maar Specialized maakt deze belofte ruimschoots waar. De weggewerkte kabels, de schijfremmen en de ‘tarmac’-geometrie maken de nieuwe Tarmac bovendien een lust voor het oog.

De fiets ziet er net iets minder agressief uit dan de Venge, maar heeft wel de snelheid van deze aerofiets. De Tarmac SL7 is een fiets waarmee je het hooggebergte in kan gaan, maar ook gemakkelijk de keien in Drenthe kan aanvallen. We zijn dan ook benieuwd hoeveel prijzen de Tarmac de komende maanden bijeen zal rijden. Met de Tour als podium en Alaphilippe in topvorm, kan de Tarmac zo maar eens ontzettend succesvol worden.

De Specialized Tarmac SL7 is vanaf vandaag beschikbaar als frameset of gehele fiets. Een frame kost € 4.199,- en een gehele fiets € 11.499,-. De Tarmac SL7 wordt geleverd met een set Roval Rapide CLX wielen en je hebt de keuze tussen Shimano Dura Ace Di2 en SRAM RED eTap.

Onze testfiets was als volgt afgemonteerd:
● Frame: S-Works Tarmac SL7
● Voorvork: S-Works FACT Carbon
● Stuur: S-Works Aerofly II
● Stuurlint: Supacaz Super Sticky Kush
● Zadel: Body Geometry S-Works Power
● Zadelpen: 2021 S-Works Tarmac Carbon seat post
● Remmen: Shimano Dura-Ace R9170
● Shifters: Shimano Dura-Ace Di2 Disc R9170
● Derailleur: Shimano Dura-Ace Di2 R9150
● Cassette: Shimano Dura-Ace R9100
● Crankset: Shimano Dura-Ace R9100
● Ketting: Shimano Dura-Ace, 11-speed
● Wielen: Roval Rapide CLX
● Banden: Turbo Cotton

Verantwoording:
Specialized is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Dit artikel is in samenwerking met Specialized tot stand gekomen. Het artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.