Giro 2019: Voorbeschouwing etappe naar Fucecchio
foto: LaPresse
zondag 12 mei 2019 om 08:00

Giro 2019: Voorbeschouwing etappe naar Fucecchio

De 102e editie van de Giro d’Italia is definitief onderweg! Zondag is het tijd voor de eerste rit-in-lijn. De grote vraag is of we een massasprint krijgen in finishplaats Fucecchio. Als het aan Fernando Gaviria, Elia Viviani en Caleb Ewan ligt wel! WielerFlits blikt vooruit.

[unibet title=”Wie wint de tweede rit van de Giro 2019?” link=”http://unibet.me/wielerflits”]

[/unibet]

[toto link=”https://rebrand.ly/toto_giro” title=”Wie wint de tweede rit van de Giro 2019?”]

[/toto]

Parcours

De renners blijven zaterdagavond in Bologna, aangezien daar ook het startschot klinkt voor de eerste rit-in-lijn. Een etappe die voert naar het zuidelijker gelegen Fucecchio, dat voor het eerst de Giro d’Italia verwelkomt. We koersen naar de regio Toscane, dat onder de Nederlanders en Belgen vooral bekend is als vakantiebestemming. De renners gaan niet op vakantie. Nee, zij krijgen een lastige etappe voorgeschoteld.

De vraag is of we een eerste massasprint krijgen in deze Giro d’Italia. Het peloton vertrekt vanuit Bologna richting de eerste (ongecategoriseerde) klim van de dag: La Serra. Na de top is het nog ruim 150 kilometer tot de finish, maar het zwaarste moet dan nog komen. Eerst is het tijd voor een lange aanloopfase, over vlakke wegen, door plaatjes als Usella, wielerstad Prato (aankomstplaats van de verdwenen GP Industria & Commercio di Prato) en Signa.

Hierna volgt de ravitaillering, waar de renners nog wat kunnen eten en drinken voor de laatste tachtig kilometer, die toch behoorlijk pittig zijn. Het peloton koerst namelijk door de Apennijnen, waar ze drie beklimmingen moeten trotseren. Het begint allemaal met de niet al te lastige Montespertoli op goed 75 kilometer van de meet. Na de top gaat het linea recta richting het mooie Empoli, de geboorteplaats van Girodeelnemer Kristian Sbaragli.

Filippo Pozzato won ooit in Prato de GP Industria – foto: Cor Vos

Wellicht dat de renner van Israel Cycling Academy hier wel aanvalt, op weg naar de lastige Montalbano. Goed zes kilometer klimmen aan bijna zeven procent, de sprinters zullen het niet graag zien. Maar er is nog tijd voor de spurtersploegen om zich te organiseren, aangezien het nog vijftig kilometer tot de streep is. De resterende kilometers zijn echter allesbehalve vlak.

Het gaat via een vrij snelle en technische afdaling namelijk naar de voet van de derde en laatste beklimming van de dag: de San Baronto. Overigens passeren de renners in de afdaling van de Montalbano al het plaatsje Vinci, startplaats van de etappe van maandag. Maar eerst dus de San Baronto (10 km aan 3%), die overigens niet al te zwaar is. Zeker niet voor de crème de la crème van het wielergilde.

Eenmaal boven zijn er nog ruim 26 vlakke kilometers af te leggen richting finishplaats Fucecchio. Een sprint behoort dus nog altijd tot de mogelijkheden. De finale is redelijk rechttoe-rechtaan, tot ongeveer drie kilometer van de streep. Dan volgen er nog twee flauwe én twee haakse bochten. In de laatste honderden meters is het ‘rechtdoor naar school en kantoor’. Krijgen we een eerste krachtmeting tussen Elia Viviani, Fernando Gaviria, Caleb Ewan en Pascal Ackermann?

Wat we nog kunnen vertellen over finishplaats Fucecchio? Nou, dat het een echte wielergemeente is. Het is namelijk de geboorteplaats van ex-renners Andrea Tafi en Andrea Scinto. Waar de een zich voorbereidt op een comeback, is de ander ploegleider bij Neri Sottoli-Selle Italia-KTM. Juist, de formatie die niet is uitgenodigd door organisator RCS Sports. Scinto heeft kortom de tijd om langs de kant van de weg te staan…


Start: 12.20 uur in Bologna
Finish: 16.59 – 17.28 uur in Fucecchio


Favorieten

Vrijwel iedereen gaat uit van een eerste massasprint in deze Giro d’Italia, maar het zal zeker geen abct’je zijn voor de aanwezige spurters. Fernando Gaviria, Caleb Ewan en Arnaud Démare hoeven zich geen zorgen te maken, maar de vraag is of iemand als Jakub Mareczko kan overleven onderweg naar Fucecchio. Een ding is zeker: de sprintersploegen zullen er hard voor moeten werken.

Fernando Gaviria won twee jaar geleden vier etappes in de Giro – foto: Cor Vos

Zeker, Elia Viviani is als Italiaans kampioen iemand om rekening mee te houden, maar wie is op papier nu de allersnelste sprinter in deze Giro d’Italia? Dat is toch Fernando Gaviria, de Colombiaan die sinds dit seizoen zijn boterham verdient bij UAE Emirates. De 24-jarige Gaviria is namelijk de enige sprinter die in de voorbije Tour de France meerdere etappes won. Viviani, Caleb Ewan en Pascal Ackermann kunnen dat niet zeggen. Er is één maar: hoe goed is Gaviria nu eigenlijk?

De parttime-baanwielrenner begon het seizoen nog uitstekend met overwinningen in de Vuelta a San Juan en de UAE Tour. In die laatste rittenkoers versloeg hij nog Elia Viviani. Sindsdien staat de Colombiaanse sprintkopman echter droog, deels omdat hij het Vlaamse voorjaar betwistte. Niet om te winnen, maar om ervaring op te doen. Nu ligt de focus weer op het sprinten, met eerst de Giro d’Italia en later nog de Tour de France. “Het doel is om zoveel mogelijk etappes te winnen”, zo verklapte hij voor de start. Net zoveel als in 2017, toen hij liefst vier ritten won?

Elia Viviani – foto: Cor Vos

De Italianen zijn verwend de voorbije decennia. Zeker als het op sprinten aankomt. Denk maar aan Marino Basso, Guido Bontempi, Mario Cipollini en Alessandro Petacchi. Samen goed voor het duizelingwekkende aantal van 95 Giro-etappezeges. Sprintland Italië snakt al een tijdje naar een nieuwe Cipollini of Petacchi, maar Elia Viviani is wellicht op weg om zich in dit rijtje te sprinten. De renner van Deceuninck-Quick-Step heeft nog een lange weg te gaan, maar hij timmert de laatste jaren behoorlijk aan de weg.

En dat allemaal dankzij Deceuninck-Quick-Step en teammanager Patrick Lefevere. Het was de Belgische formatie die Viviani dé kans gaf om sprintkopman te zijn bij een WorldTour-ploeg. Bij Team Sky won de Italiaan zijn koersjes, maar speelde hij als spurter toch vooral tweede viool in een team waarin het allemaal draait om Chris Froome. Nu is Viviani vrij om te doen wat hij het beste kan: winnen na een razendsnelle spurt.

Vorig seizoen werd hij zegekoning met maar liefst achttien overwinningen, dit jaar staat de teller alweer op vier. En hopelijk voor Viviani komen er nog wat zeges bij in deze Giro d’Italia. Aan zijn gepimpte kampioenstrui zal het in elk geval niet liggen. Nu nog winnen!

Pascal Ackermann – foto: Cor Vos

Viviani won vorig seizoen maar liefst vier etappes in de Giro, maar de Italiaan werd ook drie keer geklopt door Sam Bennett. De Ierse sprinter is er dit jaar echter niet bij, tot groot verdriet van hemzelf. Waarom? Omdat zijn ploeg BORA-hansgrohe de voorkeur geeft aan Pascal Ackermann. Nog zo’n renner die zich de laatste maanden spectaculair heeft ontwikkeld. De Duitser debuteert in een grote ronde en won dus nog geen etappe in een grote ronde, maar dat zal niet lang duren. Wellicht is het in Fucecchio al raak voor de 25-jarige coureur.

Ackermann – dit seizoen al winnaar van de Clásica de Almería, de Bredene Koksijde Classic en Eschborn-Frankfurt – wilde perse starten in de Giro. “Ik wil mijn eerste grote ronde absoluut in de Duitse kampioenstrui afwerken”, zo vertelde de sprinter in een uitgebreid gesprek met WielerFlits. En zo geschiedde. Aan Ackermannn om te laten zien dat BORA-hansgrohe niet de verkeerde keuze heeft gemaakt.

Caleb Ewan – foto: Cor Vos

De etappe naar Fucecchio bevat de nodige hoogtemeters, iets wat Caleb Ewan graag zal horen. De Australiër kan namelijk een heuveltje over. Sterker nog: hij kickt vooral op een (licht) oplopende aankomst. Zo bleek wel in de UAE Tour en de Ronde van Turkije. Hij won telkens na een pittige finale, waarbij sprongkracht, taaiheid en explosiviteit belangrijker is dan pure snelheid. De manier waarop hij Hatta Dam wist op te knallen. Mamma Mia!

Het is jammer voor Ewan dat de laatste kilometers in Fucecchio vlak zijn. Toch moeten we de sprinter van Lotto Soudal niet onderschatten. “Ik ben er nog altijd van overtuigd dat ik ook kan winnen op vlakke aankomsten”, zo liet Ewan eerder weten. Zondag volgt de eerste test voor the Pocket Rocket. Overigens kan ook Arnaud Démare een bergje over. Dat moet ook wel als gewezen winnaar van Milaan-San Remo.

De Fransman heeft echter een probleem: hij mist de pure snelheid van een Gaviria, Viviani of Ackermann. In de derde week hoeft dat geen probleem te zijn, maar op dag twee is iedereen nog fris en fruitig. Een ereplaats zit er zeker in voor de kopman van Groupama-FDJ. Maar er moet toch al veel gebeuren, wil Démare daadwerkelijk winnen in Fucecchio.

Giacomo Nizzolo veroverde in 2016 de puntentrui – foto: Cor Vos

Met Gaviria, Viviani en Ewan staan er enkele topsprinters aan het vertrek. Er zijn echter ook een enkele ‘mindere goden’ die hopen op die ene supersprint. Een sprint die vaak uitblijft, maar die een carrière kan maken. Denk maar aan Roberto Ferrari, Andrea Guardini en Nikias Arndt. Zij wonnen ooit een massasprint in de Giro d’Italia. Wellicht dat Giacomo Nizzolo zich in dit rijtje kan voegen.

De Italiaan van Trek-Segafredo veroverde al tweemaal het puntenklassement, maar een etappe winnen deed hij nog nooit. In 2016 leek het eindelijk zover, maar Nizzolo werd in de slotetappe gedeclasseerd wegens onreglementair sprinten. Kan hij dit jaar revanche nemen? Zijn ploeggenoot Ryan Gibbons is ook bijzonder rap. Tot slot nog drie Italiaanse waaghalzen: Matteo MoschettiSacha Modolo en Davide Cimolai.

Moschetti reed vorig jaar nog voor opleidingsploeg Polartec-Kometa – foto: Tour of Antalya

De 31-jarige Modolo weet hoe het is om een Giro-etappe te winnen, maar de sprinter van EF Education First is het winnen al een tijdje verleerd. Zijn jongere landgenoot Moschetti blinkt – net als Ewan – uit in een oplopende sprint, maar beschikt ook over de nodige snelheid. En dan de ervaren Cimolai van Israel Cycling Academy. De 29-jarige renner is in vorm, getuige zijn eindzege in de Vuelta a Castilla y Leon. Maar kan hij het ook op het hoogste niveau?

“En wat dan met Jakub Mareczko?”, hoor ik u denken. Een terechte vraag, maar de eerste rit-in-lijn is normaal gesproken te zwaar voor de renner van CCC. De Italiaan met Poolse roots is op papier katterap, maar komt geen verkeersdrempel over. We hebben ze nog gehad, met Ivan Quaranta, Francesco Chicchi en Matteo Pelucchi. Aan Mareczko om te laten dat hij een completere renner is dan de voorbije jaren.

Verder zijn er nog enkele outsiders die kunnen verrassen. Manuel Belletti bijvoorbeeld, al ligt een top 10-notering meer voor de hand. Verder is het uitkijken naar Paolo Simion, Kristian Sbaragli, Juan José Lobato en Marco Haller. In het geval Gaviria toch niet sprint, dan kan Juan Sebastián Molano de sprintfakkel overnemen bij UAE Emirates. In die ploeg is Simone Consonni ook snel.

En mocht u nog een ultieme tip willen voor de verschillende wielerpooltjes: sprinttalent Giovanni Lonardi. De 22-jarige Italiaan van Nippo-Vini Fantini-Faizanè maakt zijn debuut in een grote ronde, maar wat goed is komt snel. En wat als het helemaal niet uitdraait op een massasprint? Houd dan rekening met rappe puncheurs als Diego Ulissi, Marco Canola, Francesco Gavazzi, diens ploegmaat Andrea Vendrame en Grega Bole. 

Favorieten volgens WielerFlits
**** Fernando Gaviria
*** Elia Viviani, Pascal Ackermann
** Caleb Ewan, Arnaud Démare, Giacomo Nizzolo
* Matteo Moschetti, Davide Cimolai, Sacha Modolo, Ryan Gibbons

Giro 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)

[unibet title=”Wie wint de tweede rit van de Giro 2019?” link=”http://unibet.me/wielerflits”]

[/unibet]

[toto link=”https://rebrand.ly/toto_giro” title=”Wie wint de tweede rit van de Giro 2019?”]

[/toto]


Weer en TV

De renners lijken op het goede tijdstip te vertrekken vanuit startplaats Bologna, aangezien het rond 12.00 uur droog is. Volgens Buienradar is de kans op neerslag aanwezig in en rond Fucecchio, al loopt de temperatuur op tot 19°C. De wind waait matig vanuit het noordoosten.

Eurosport zendt de komende weken exclusief de Giro d’Italia uit. De uitzending begint al om 13.05 uur, voorafgegaan door de dagelijkse voorbeschouwing.


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.