Kleine ribbreuken houden Matthews niet uit Tour
foto: Sirotti
woensdag 8 juli 2015 om 21:50

Kleine ribbreuken houden Matthews niet uit Tour

Michael Matthews heeft twee kleine fracturen opgelopen in zijn ribbenkast. Dit blijkt uit scans die uit voorzorg zijn uitgevoerd door Orica-GreenEDGE. De medische staf heeft na overleg bepaald dat de 24-jarige coureur door kan blijven rijden.

Dit meldt de Australische equipe op haar website. Michael Matthews heeft gezworen dat hij zal blijven vechten, al zal hij wel constant gevolgd door de medische staf van de ploeg. Orica-GreenEDGE zit momenteel in de hoek waar de klappen vallen. Na afloop van rit vijf volgde Michael Albasini het voorbeeld van Simon Gerrans en Daryl Impey; hij stapt niet meer op.

Vandaag kwam Matthews als 176e over de finish, op 14.15 van ritwinnaar Andre Greipel. In het algemeen klassement staat de Aussie allerlaatste op iets minder dan een uur van Tony Martin. Wel kreeg hij de Prijs van de Strijdlust van de Tourorganisatie.

RIDE Magazine
23 Reacties
Sorteer op:
8 juli 2015 21:54
Wat een bikkel! Ik zou als ik hem was het lekker laten voor wat het is, maar vechtlust heeft ie wel!
8 juli 2015 21:59
Soms is het ook beter om uit koers te stappen en je te richten op komende doelen. De kans dat hij nog meedoet voor een rit lijkt me nihil. Gezond lijkt het me evenmin, jezelf volledig uit elkaar trekken in de bergritten met een dergelijke blessure.
8 juli 2015 21:59
Zie dit soort renners graag. Had Rabobank toch goed gezien, destijds. Vond hem in zijn Nederlandse jaren wel iets tegenvallen, maar vergat vaak dat hij pas net 20 was toen hij prof werd. Gaan we nog veel plezier aan beleven de komende jaren, alleskunner!
8 juli 2015 22:02
Vind dit ook een schitterende renner, en het lijkt een erg fijn mens. Wat ze bij Orica allemaal lijken trouwens.

Tja.. Die ploegentijdrit zondag, dat wordt een hell. Arme Matthews en arm Orica, moet die echt gaan forceren voor wellicht 1 minikans in deze Tour? Lekker voor de Vuelta en het WK gaan!

Aan de andere kant, ze houden dan letterlijk niemand over.. toch wel leuk voor Simon en Adam als tenminste één iemand met ze overblijft.
8 juli 2015 22:06
als ze nu minder dan 5 man hebben bij de ttt Hoe gaat dat dan
8 juli 2015 22:09
@piet115 dan telt gewoon de laatste man die over de finish komt.
8 juli 2015 22:09
Een ploegentijdrit met vier man ;-) Zonder gekheid: Dan telt de tijd van de laatste, als ik niet mis ben.
8 juli 2015 22:11
Held! Alle coureurs zijn helden!!!
8 juli 2015 22:17
Voor de TTT hoeft ie niet de blijven, als ie met gebroken ribben in de beugel moet, gaat trappen en tegelijkertijd adem halen heel lastig worden...
8 juli 2015 22:33
Heroïsch is het wel, maar of het verstandig is. Henderson rijdt ook met gebroken ribben en vermoedt dat die ook z'n longen hebben beschadigd. Breuken zullen de komende 2 weken niet genezen. Misschien zouden ze er verstandiger aan doen om toch te stoppen. Zo'n Matthews maakt geen kans meer op iets (behalve strijdlust).

Ook De Gendt dus met gebroken ribben op de fiets.
8 juli 2015 22:41
dat wordt met zijn 5ven de ploegentijdrit doen.
8 juli 2015 23:00
Ondertussen houdt hij wel de hele ploeg bezig. Ik zie liever dat Weening zich bekommert om Yates.

Het Australische sentiment zal wel een rol spelen
8 juli 2015 23:02
Kun je in de ploegentijdrit ook buiten tijd binnenkomen? Zo ja dan vrees ik dat na rit 9 de Tour helemaal over is voor Orica...
8 juli 2015 23:12
@ Tutu 888
Ik heb niet het antwoord op je vraag, dat weet ik niet. Maar als je toevallig 5 kleppers hebt, die sowieso al de kar trekken, hoeft het niet altijd een nadeel te zijn,lijkt me.
8 juli 2015 23:14
25% is de tijdslimiet.
8 juli 2015 23:16
De toegestane marge tov de winnende ploeg is 30%. Dat is ruim genoeg. Ze moeten hoe dan ook bij elkaar blijven, dat wel.

En ondanks de naam en faam van Orica zijn de Yates broertjes natuurlijk allerminst kleppers in deze discipline, dus het wordt lastig zat. Maar buiten tijd? Neuh.
9 juli 2015 00:23
Waarom eigenlijk nog doorgaan?
-Heeft geen toegevoegde waarde voor de TTT
-Weinig tot geen kans op een ritzege
-2,5 week verder ploeteren heeft een negatief invloed op zn lichaamsherstel
9 juli 2015 00:58
Wat een bikkel is die Matthews, een ongekende mentaliteit. Op de Cauberg dit jaar was ook een moment om niet snel te vergeten, net Gilbert kunnen volgen.

Doorrijden is absoluut niet verantwoord maar het hoort bij het spel. Wielrennen is ongekend hard.
9 juli 2015 08:09
HIER zou de MPCC zich eens druk over moeten maken: het op de fiets houden van mannen met gebroken botten en andere zware blessures. Herstellen niet want alle energie moet naar het (door)worstelen op de fiets. Geblesseerde mensen worden dag in dag uit op een fiets gehesen, maar met ern laag cortisolniveau mag je 8 dagen niet koersen i.v.m. de 'gezondheid'... lachertje :(
9 juli 2015 08:26
Hij zou idd beter afstappen, er zijn nog andere koersen dan de Tour. Het WK is hem op het lijf geschreven.
9 juli 2015 09:17
Voor sommigen is het aan de start komen en uitrijden van de tour een doel op zich. Zie een Kenny van Hummel. Voor een wereldtopper als Matthews snap ik ook niet waarom hij door ploetert. Zou hij denken te kunnen herstellen?
9 juli 2015 09:23
Zijn het bikkels zoals iedereen hier stelt? Of zijn het gewoon domme renners? Ik neig naar het tweede eerlijk gezegd met een vleugje van het eerste voor hun doorzettingsvermogen. Ik zou voorstellen om onafhankelijke doctoren aan te stellen die mede kunnen bepalen of je door kan rijden in de tour. Want hoe je het went of keert voor de gezondheid van de renner is doorrijden met bepaalde breuken gewoon slecht. Misschien zelfs iets waar je hele leven last van hebt. Zie voorbeeld Cancelara, breukje in rug waarbij je maar in een verkeerd kuiltje moet rijden waardoor hij blijvend invalide kan raken. (gechargeerd gezegd)
9 juli 2015 12:29
Ik heb ff gekeken wat voor tijd ze ongeveer moeten rijden om binnen de tijdslimiet te blijven bij de TTT(28km). Er van uitgaande dat de winnende tijd rondom de 30-32 minuten zal zijn zullen ze ongeveer in 40 minuten binnen moeten zijn. (Er van uitgaande dat wat Xistnc zegt 30%) Dat betekent dat ze met hun aantal een gemiddelde moeten rijden van ongeveer 42km/u en ik denk dat een gemiddelde prof dat makkelijk kan halen en dat dan ook geen probleem hoeft op te leveren.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.