Materiaalpech in Dubai Tour frustreert Groenewegen
Voor Dylan Groenewegen was de derde etappe van de Dubai Tour er één om snel te vergeten. De rappe man van LottoNL-Jumbo verloor de leiderstrui na een tijdstraf en beklaagde zich na de rit over zijn materiaalpech.
Na het probleem met de crank moest vooral de mecanicien het ontgelden; zij zijn verantwoordelijk voor het goed functioneren van de fiets.
Kans weg
Na afloop schreef hij op Twitter zijn frustraties van zich af. Het was namelijk al de derde keer in twee dagen dat hij problemen met het materiaal had. “Opnieuw problemen met mijn fiets vandaag. Teruggekomen achter de auto en daardoor 20 seconden straf – en terecht”, meldde hij. Hij baalde “dat de kans om de Ronde van Dubai te winnen nu weg is”.
Groenewegen wil echter niet bij de pakken neerzitten en ziet nog kansen voor zichzelf in het Midden-Oosten. “Nu de knop om en alles op zaterdag voor een mooie sluiting hier in Dubai”, aldus de Nederlander.
Voorheen wonnen Kittel en Cavendish ook het klassement ondanks de Hatta Dam. Je verliest daar minder tijd dan je krijgt met boni's in de sprintaankomsten.
Mijn kennis van materiaal is zeer beperkt, maar ik heb het idee dat door nieuwe materialen fietsen steeds minder degelijk zijn geworden. Zie relatief geregeld dat een fiets "zomaar" ineens door midden breekt of dat onderdelen loslaten.
Is het dus niet meer dat lichter/sneller/aerodynamischer materiaal ten koste gaat van de betrouwbaarheid?
Shimano op het matje roepen en samen het probleem verhelpen. Niks aan het handje, gewoon doorlopen mensen. Overigens wel goed dat hij pissed is, dat tekent de winnaarsmentaliteit.
Zonder enige uitzondering maakt werkelijk elk type wielrenner meermaals dingen mee die 'nooit mogen gebeuren'.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Op twitter wordt maar vanalles geroepen terwijl 99,9% van de lezers er niets mee te maken heeft. En het deel wat wel invloed heeft is zijn ploeg en die ziet hij de hele week.
Volgens mij gaat het niet zozeer over licht, maar vooral over de stijfheid.
Goed gezien, staal reageert directer en is essentieel in de sprint en 500 gram meer in een kabbelend peleton op vlakke weg voel je niks van.
Voor zover ik weet is carbon stijver dan staal.
Goede herinneringen aan je Gios zeker? Je hebt gelijk: staal is kracht vermengd met schoonheid, carbon blijft gewoon troep.
Bel Jeroen eens op dan, een bonk kracht en carbon blijft nog altijd plastiek.
Onbegrijpelijk ook dat ze op zo'n parcours met 11 versnellingen rijden waar Alberto dacht ik gewoon een buiscommandeur(gewichtsbesparing) had voor zijn buiten/binnen blad, voorkomt ook nog schakelproblemen.