Materiaalpech in Dubai Tour frustreert Groenewegen
foto: LaPresse
vrijdag 9 februari 2018 om 09:14

Materiaalpech in Dubai Tour frustreert Groenewegen

Voor Dylan Groenewegen was de derde etappe van de Dubai Tour er één om snel te vergeten. De rappe man van LottoNL-Jumbo verloor de leiderstrui na een tijdstraf en beklaagde zich na de rit over zijn materiaalpech.

De Nederlands kampioen op de weg van 2016 kreeg gisteren in de rit naar Fujairah af te rekenen met een losgelopen crank. Achter de volgwagen probeerde hij vervolgens terug te keren in het peloton. Daarvoor kreeg hij een tijdstraf van twintig seconden.

Na het probleem met de crank moest vooral de mecanicien het ontgelden; zij zijn verantwoordelijk voor het goed functioneren van de fiets.

Kans weg
Na afloop schreef hij op Twitter zijn frustraties van zich af. Het was namelijk al de derde keer in twee dagen dat hij problemen met het materiaal had. “Opnieuw problemen met mijn fiets vandaag. Teruggekomen achter de auto en daardoor 20 seconden straf – en terecht”, meldde hij. Hij baalde “dat de kans om de Ronde van Dubai te winnen nu weg is”.

Groenewegen wil echter niet bij de pakken neerzitten en ziet nog kansen voor zichzelf in het Midden-Oosten. “Nu de knop om en alles op zaterdag voor een mooie sluiting hier in Dubai”, aldus de Nederlander.

RIDE Magazine
30 Reacties
Sorteer op:
9 februari 2018 09:16
Sow, dat had ook heel anders af kunnen lopen met zo een losgelopen Crankstel..
9 februari 2018 09:18
Hoe groot zou een achterstand worden als je niet achter de auto wordt terug gebracht? Met andere woorden; gaan renners nu de 20 seconden straf zien als 'kosten' voor een tochtje terug naar het peloton?
9 februari 2018 09:21
Voor vandaag ziet hij dus geen kansen voor zichzelf. Dan is de kans om GC te winnen dan toch sowieso weg?
9 februari 2018 09:27
@Hoofdisvrij
Voorheen wonnen Kittel en Cavendish ook het klassement ondanks de Hatta Dam. Je verliest daar minder tijd dan je krijgt met boni's in de sprintaankomsten.
9 februari 2018 09:29
Twitter is een gedrocht.
9 februari 2018 09:31
moeilijk moeilijk om crankstel vast te zetten ....
9 februari 2018 09:33
Heeft hij 3 keer dezelfde problemen gehad met zijn materiaal of was er telkens iets anders aan de hand?
9 februari 2018 09:52
Die jongen kent zijn eigen kracht niet, geef hem een fiets van onvervalst Amsterdams pisbakkenstaal....
9 februari 2018 10:17
In hoeverre kun je een mechanicien hiervoor verantwoordelijk stellen?

Mijn kennis van materiaal is zeer beperkt, maar ik heb het idee dat door nieuwe materialen fietsen steeds minder degelijk zijn geworden. Zie relatief geregeld dat een fiets "zomaar" ineens door midden breekt of dat onderdelen loslaten.

Is het dus niet meer dat lichter/sneller/aerodynamischer materiaal ten koste gaat van de betrouwbaarheid?
9 februari 2018 10:20
Fietsen zijn tegenwoordig idd steeds meer zelfmoordwapens aan het worden maar je moet meekunnen dus zal het alleen maar erger worden.
9 februari 2018 10:38
Met het ouder en sterker worden van Groenewegen kan ik me best voorstellen dat zijn materiaal het ook zwaarder te verduren krijgt. Zoiets laat zich op training niet altijd gelden, dus goed dat er voorbereidingskoersen zijn. En met al een ritje op zak, ach.

Shimano op het matje roepen en samen het probleem verhelpen. Niks aan het handje, gewoon doorlopen mensen. Overigens wel goed dat hij pissed is, dat tekent de winnaarsmentaliteit.
9 februari 2018 10:41
Zeker zelfde mecanicien die de tube van Kelderman gekit had een paar jaar geleden. Mag nooit gebeuren dit.
9 februari 2018 11:30
Het probleem met racefietsen is, dat ze relatief viel oneigenlijk gebruikt worden.. Je kan zo een onderdeel oneindig testen in de normale gebruiksrichting, maar als je materialen en gewicht gaat minimaliseren dan gaat dat ten koste van hoe hufterproof zo een ding is. Die crank kan ongetwijfeld de kracht die Groenewegen uitoefend aan en nog wel 100 keer meer. Maar als je zo een fiets 1 keer verkeerd in de berm flikkert, of er mee valt, dan kan het al gebeurd zijn omdat je het onderdeel dan ongebruikelijk belast. Het is een afweging: Met een stalen fiets win je geen sprint namelijks...
9 februari 2018 11:39
'Mag nooit gebeuren dit'

Zonder enige uitzondering maakt werkelijk elk type wielrenner meermaals dingen mee die 'nooit mogen gebeuren'.
9 februari 2018 11:51
RV: klopt! En dan gaat het erom of en zo ja hoe je dit verbetert. Ik vind het een goede reactie van Dylan, hij laat zien waar hij vindt dat de lat mbt professionaliteit ligt. Aan het team om dat op te pakken. Zo krijg je een kans om scherper en professioneler te worden. Ik had het zelf vreselijk gevonden als hij zou zeggen: 'ach kan gebeuren, een ritzege dus tevreden.'
9 februari 2018 11:59
Nog sterker zou zijn om het gewoon binnenskamers op te lossen, desnoods met een scheldpartrij maar...man tegen man...die mechanicien(s) zullen zijn getwtitter minder aangenaam vinden dan de persgieren die dit maar al te graag oppikken....ook hier heeft DVG duidelijk nog een groeipunt....
9 februari 2018 12:24
@polleke
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Op twitter wordt maar vanalles geroepen terwijl 99,9% van de lezers er niets mee te maken heeft. En het deel wat wel invloed heeft is zijn ploeg en die ziet hij de hele week.
9 februari 2018 13:54
die reactie op twitter had hij nooit mogen doen. zeker nooit je sponsor afzeiken dat het slecht materiaal is
9 februari 2018 14:59
Blijlevens reed bij voorbaat met een stalen vork ondanks het meergewicht omdat het in de sprint voordeel gaf maar nog steeds wordt er gedacht dat lichter sneller is, hij zou het eens op een Rih Bustraan moeten proberen Koel.
9 februari 2018 15:48
@schipperaar
Volgens mij gaat het niet zozeer over licht, maar vooral over de stijfheid.
9 februari 2018 16:01
@reusjen
Goed gezien, staal reageert directer en is essentieel in de sprint en 500 gram meer in een kabbelend peleton op vlakke weg voel je niks van.
9 februari 2018 16:26
@schipperaar
Voor zover ik weet is carbon stijver dan staal.
9 februari 2018 16:35
@schipperaar
Goede herinneringen aan je Gios zeker? Je hebt gelijk: staal is kracht vermengd met schoonheid, carbon blijft gewoon troep.
9 februari 2018 16:44
@reusje
Bel Jeroen eens op dan, een bonk kracht en carbon blijft nog altijd plastiek.
Onbegrijpelijk ook dat ze op zo'n parcours met 11 versnellingen rijden waar Alberto dacht ik gewoon een buiscommandeur(gewichtsbesparing) had voor zijn buiten/binnen blad, voorkomt ook nog schakelproblemen.
9 februari 2018 18:20
Jongen jongen wat een conservatisme hier. Het materiaal van nu is gewoon stukken beter dan vroeger. Zelfs een derderangsgroep van nu is beter dan een topgroep van slechts tien jaar geleden. Om over de frames maar niet te spreken, op gebied van stijfheid, comfort, aërodynamica en gewicht. Of wil men beweren dat er vroeger minder materiaalproblemen waren dan nu?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.