Plugge op zoek naar versterkingen voor LottoNL-Jumbo: “Geen grote namen”
woensdag 22 juli 2015 om 10:34

Plugge op zoek naar versterkingen voor LottoNL-Jumbo: “Geen grote namen”

Teammanager Richard Plugge gaat zich op de transfermarkt begeven om LottoNL-Jumbo op een gerichte manier te versterken. “We hebben een extra afmaker nodig die voor successen zorgt”, vertelt hij in een interview met De Telegraaf.  “Daarnaast moet onze tweede lijn sterker worden gemaakt. Wanneer je naar Team Sky kijkt dan is niet alleen Chris Froome van sublieme kwaliteit. Al zijn knechten zouden bij andere teams het kopmanschap dragen.”

Salarissen zoals die bij Sky worden betaald, hoeven renners bij LottoNL-Jumbo echter niet te verwachten. “Wij hebben niet het budget om meer dure jongens aan te trekken. Je hoeft dus geen
grote naam als versterking te verwachten. We moeten heel handig en slim zijn. Met een innovatief en creatief beleid hopen we jonge renners aan ons te koppelen.”

Contracten met sponsors
Hoewel er naar buiten toe geen zekerheid is of De Lotto en Jumbo het sponsorcontract na 2016 verlengen, maakt Plugge zich geen zorgen over de toekomst. “Onder dit project ligt een plan tot en met de Winterspelen van 2018. Daarvoor hebben we al toezeggingen binnen. Wij kunnen dus zonder problemen tweejarige contracten aanbieden, zoals we met Tom Leezer hebben gedaan.”

“Resultaten aan de magere kant”
In het eerste seizoen van de ploeg werden de verwachtingen qua prestaties nog niet ingelost. “Dit jaar valt het tegen. Slechts drie zeges is aan de magere kant”, beaamt Plugge, die wel blij is met de verbetering die sinds de grote rondes is opgetreden. “De sterke Giro d’Italia van Steven Kruijswijk en de tot dusver knappe revival van Robert Gesink tonen aan dat we weer op de goede weg zijn.”

RIDE Magazine
71 Reacties
Sorteer op:
22 juli 2015 12:20
Plugge wil versterking voor de 2e lijn, maar persoonlijk zou ik liever zien dat men wat subtoppers inruilt voor één echte topper / winnaar. Nu zit er geen enkele renner in de selectie die meer dan 3 zeges per jaar haalt en hiervoor heeft alleen Hofland die potentie.

Blijft natuurlijk lastig te combineren met de wens om voor Nederlandstalige renners te gaan. Er zijn nu eenmaal niet veel Nederlandse veel-winnaars. Daarnaast is het imago van de ploeg erg slecht is mijn gevoel. De betere Nederlandse renners die er niet rijden willen er ook absoluut niet naartoe of zijn blij dat ze er weg zijn.

Wat dat betreft lijkt er meer mis dan alleen een budgettair probleem.
22 juli 2015 12:22
Vermote, Vankeirsbulck of Maes
Armee, Dehaes, Van der Sande of Ligthart
22 juli 2015 12:25
Als Cult ermee stopt, is Linus Gerdemann dan niet een goede renner voor LottoNL-Jumbo?
22 juli 2015 12:27
Als ploeg zonder groot budget moet je altijd eerst kijken hoe je de renners die je nu hebt het best kan verbeteren. Waar ze dit jaar vooral naar snakten is ritzeges. Een goede sprintaantrekker kan al wonderen doen. Waarom niet een renner als Thomas Sprengers halen, één van Van Asbroecks vaste loodsen bij Topsport? Dan rendeert Van Asbroeck meteen beter, en dat is toch de renner waar dagsuccessen voornamelijk vandaan moeten komen. Eventueel kunnen ze een hele sprinttrein halen met wat oudgedienden en jonge talenten (Willi! Willi!) en een keer een grote ronde op zijn HTC's of Giants starten, alles op de spurter. Heb je tegelijk een sterke klassementsploeg voor de twee andere rondes.

@TeamNL
De la Parte is nou typisch zo'n renner zijn die Vacansoleil zou hebben binnengehengeld. Die hadden het niet zo nauw op integriteit.
22 juli 2015 12:29
Wimlex lijkt me overigens niet echt een versterking, een beetje duur ook ;)
22 juli 2015 12:35
Halen ze ook nieuwe ploegleiders? Daar mag ook wel eens een frisse wind door! Exit Dekker en Maassen o.a.
22 juli 2015 12:37
Keukeleire en Wallays lijken mij wel in filosofie van Plugge te passen. Maar Elminger, Oss en Matti Breschel toch niet.
22 juli 2015 12:39
Wat is nou de visie van TLJ? Halen ze alleen Nl'ers / Nl sprekenden? Of laten ze dat varen? Ik zou me in ieder geval focussen op de vijver aan talent. Kijk naar een Orica, die hebben binnen drie jaar gewoon een wereldteam als een aantal van hun talenten zich een beetje ontwikkelen. Broertjes Yates, Cort Nielsen, Power, Haig, Ewan.
22 juli 2015 12:40
Misschien die Duits kampioen, van bora, die kan aardige berg over of Bennett voor sprints. al vind ik die deze Tour beetje tegenvallen.. Wouter wippertje zou ideaal zijn.. Of Mientjes, sepuvelda !!!!
22 juli 2015 12:45
Ik hoop dat ze zich blijven focussen op nederlanders met een paar exoten er bij. Dus gelijk maar M van der poel halen. Dat is een echte winnaars type. En dan gelijk maar adrie aanstellen als ploegleider
22 juli 2015 12:49
Wat denken jullie van Marko Kump? wint dit jaar veel in kleine rondjes. vorig jaar bij saxo ook wat ereplaatsen weten te rijden? zaal waarschijnlijk niet heel duur zijn.
22 juli 2015 12:50
Jelle Wallays lijkt me een uitstekende aanwinst voor TLJ. Beresterke renner. Ben benieuwd welke renners Plugge uiteindelijk aan de ploeg weet te binden.
22 juli 2015 12:52
Nederlanders met een paar exoten - dat werkt dus niet. Mollema gaf het al aan bij zijn vertrek. Voor buitenlanders is TLJ een vreselijk team. Er wordt alleen maar Nederlands gesproken, buitenlanders vallen er compleet buiten. Zelfs de teambespreking wordt in het Nederlands gedaan. Als er één renner bij is die geen Nederlands spreekt doe je alles gewoon in het Engels, althans, dat lijkt mij.
22 juli 2015 12:54
en sowieso M v.d.poel nemen, neem david er dan voor de vorm ook maar bij.
22 juli 2015 12:56
Een ploeg als TLJ zou zijn hele beleid om moeten gooien. Andere ploegleiders aantrekken, met een totaal andere mentaliteit. En als je geen absolute wereldtop/specialisten hebt (of kunt aantrekken) moet je ook een ander soort renner gaan opleiden. De tijden van Rabo zijn voorbij en daar hoort nu een totaal andere visie bij. Toch lijkt nog steeds dezelfde cultuur aanwezig te zijn en dezelfde manier van koersen.
Als kleine ploeg moet je het juist hebben van verrassend koersen, initiatief nemen en altijd meezitten voor publiciteit. En dat ontbreekt volledig in deze ploeg!

Ik denk ook niet dat we met Plugge grote wijzigingen in beleid moeten verwachten. TLJ is volgens mij niet een ploeg die toevallig veel renners en staf in dienst heeft die wat vlak en timide zijn. Nee het is gewoon na jaren een onderdeel van de cultuur van die ploeg geworden, alsof er daarop geselecteerd wordt. Bram Tankink wordt slim naar voren geschoven als PR-man voor de ploeg, bij gebrek aan persoonlijkheid bij de rest van de ploeg.
Laten we eerlijk zijn, het lijkt me een ploeg waarin koele kikkers als Gesink, Kelderman en Ten Dam alle ruimte krijgen en zoveel mogelijk met wollen handschoentjes benaderd worden. Maar het lijkt mij dat er veel meer gif in deze ploeg moet. Trek maar eens een paar ongeleide projectielen aan. Of weer een warmbloedige Spanjaard zoals Flecha of Freire. Deze ploeg mist persoonlijkheden die geremd moeten worden, want onderkoelde types die peper in hun reet kunnen gebruiken zijn er al genoeg.
En ploegleiders die ontzag afdwingen en gasten op hun flikker durven te geven. Echte namen, mannen met een staat van dienst. Niet iemand die als eerste in Nederlandse mal van de ploeg moet passen.

Bevlogenheid! Dat is wat deze ploeg nodig heeft. Al jaaaaaaaaaren.
22 juli 2015 12:57
Lammertink, Slik opties van Roompot? of liggen die nog contractueel vast?
22 juli 2015 12:59
@HJ.
Onzin. De Spanjaarden, Duitsers en Aussies zijn jare lang gelukkig geweest. Zelfs de Russen bleven op de been. Wellicht nu wat anders, maar is Bennett dan dood ongelukkig? Geloof er niet veel van.
22 juli 2015 12:59
Helemaal eens Klootje!
22 juli 2015 13:03
Bij PCS checken op contractfree en dan de filter zetten op grote talenten/renners bij grote teams of nationaliteit en nationaliteit team:
- Juul Jensen (voorjaar en kleine rondes (Wallonië en Denemarken) met tijdrit. Gaat sowieso weg bij Tinkoff;
- Van Poppeltjes (wellicht kleine kans gezien het talent van Danny);
- Sepulveda: gewoon proberen en berggeiten hebben ze bij LTJ wel nodig
- Paddy Bevin: sterke Aussie en kan bergop en sprinten
- Marko Kump: verdient nóg een kans
- B. Planckaert: verdient een niveau hoger en kan zelf sprinten en aantrekken.
- S. Kragh Andersen: wellicht haalbaar groot talent
- Blythe: voor eigen kans bij LTJ
- Delfosse: zie Planckaert
- Gerdemann: als Cult toch stopt
- Wegmann: zie Gerdemann
- Von Hoff: nu CT, gewoon contract aanbieden
- Dan McClay: moet toch wel haalbaar zijn en sowieso beter dan Markus
- J. Edmondson: gewoon weer een kans geven
etc.
22 juli 2015 13:09
Voor een groot deel eens met Klootje. En het beste argument om dat te onderstrepen is de keuze van menig talent om voor buitenlandse ploegen te kiezen en niet voor TLJ. Wippert, Van Baarle, Slagter etc..... Die jongens kiezen niet alleen maar voor het geld.
En laten ze nou heel erg aub van dat principe afstappen om alleen voor NL'ers te kiezen, zowel als wielrenner als ploegleider. Buitenlanders hebben andere kijk op de wereld, het leven, de sport en dus ook fietsen. Dat kan alleen maar positieve invloeden hebben op de vastgeroeste, ons-kent-ons-mentaliteit van het team en dan vooral de ploegleiderskliek. Die jongens zitten al 15 jaar bij elkaar, die doen elkaar niet zeer, terwijl dat wel zou moeten af en toe. Hop, frisse wind erdoor.
22 juli 2015 13:16
Ik vind het makkelijk om naar de mentaliteit bij de ploeg te wijzen. Natuurlijk zijn er types die beter gedijen in een andere cultuur maar aan de andere kant dankt Gesink zijn comeback nu misschien juist aan de cultuur in de ploeg. Hij heeft altijd het vertrouwen gehouden van de ploegleiding en presteert nu weer op een heel hoog niveau. Met een 'hardere' ploegleiding was hij waarschijnlijk al lang aan de kant gezet en was hij nu maximaal hardrijder voor een andere klassementsrenner geweest. Hetzelfde geldt voor Kruiswijk waar ze altijd in zijn blijven geloven en die terugbetaalde met een uitstekende Giro.

Wat nu wel echt ontbreekt is iemand die overwinningen binnenhaalt. Als ze dat invullen staat er een redelijk complete ploeg.
22 juli 2015 13:24
@Laatste man
Jij weet het vast beter dan Mollema die daar een jaar of 6 gereden heeft. Meer wil ik er niet over zeggen.
22 juli 2015 13:24
Kirsipuu, dankzij of ondanks. Dat weet jij ook niet.

Het is misschien makkelijk, maar ik denk dat heel veel mensen dit gevoel met mij delen. En het is ook niet zo dat er heel veel te zeggen valt voor die cultuur. Het is niet dat ze het wielrennen daarmee hervormd of gedomineerd hebben de afgelopen tien jaar zullen we maar zeggen. Het is denk ik eerder een factor voor veel renners om niet voor TLJ te kiezen dan er wel heen te gaan, zoals TI-Raleigh terecht stelt.
Zoals veel renners heel graag voor Topsport-Vlaanderen zouden kiezen. Daar heb je een kleine ploeg met een goede ploegleider, die met minimale middelen groots presteert.
22 juli 2015 13:34
Quote:
dankzij of ondanks

Dankzij is vele male waarschijnlijker. Je hoeft alleen maar de topics over Gesink in het voorjaar terug te lezen en je zult zien dat in de voorgestelde koerswijziging in mentaliteit/beleving/instelling van de ploeg geen ruimte is voor vertrouwen in kopmannen als Gesink en Kruijswijk.
22 juli 2015 13:35
'Een extra afmaker die voor successen zorgt' Als je dat kan dan ben je een grote naam. Talenten hebben tijd nodig en het is nog altijd maar de vraag of het talent er daadwerkelijk uitkomt. Ik vind het allemaal van die loze kreten. Als je overwinningen wilt halen op korte termijn dan zul je in de buidel moeten tasten. Talenten die echt goed worden zul je ook een topsalaris moeten bieden want anders gaan ze naar Sky,Bmc of Tinkov. Dan word je gewoon het Ajax van het wielrennen. Je leidt dan op voor de grote teams. Ze hebben bij Lotto 1 fout gemaakt en dat is alleen maar klassementsrenners opleiden. Klassiekerrenner is blijkbaar een vies woord in Nederland terwijl in Belgie dat soort coureurs een heldenstatus hebben. Terpstra vonden ze niet goed genoeg bij Rabo. Het is nu neerlands beste eendagscoureur. Neem de filosofie van Argos. We gaan sprinters scouten en opleiden en daar een ploeg omheen bouwen want dat is de kortste weg naar succes. Nu is Giant Alpecin een volwaardige ploeg die wielermonumenten wint, tig etappes won in grote rondes, een tijdritbeest hebben opgeleid en nu ook met klassementsrenners komt.

Plugge moet lekker op zoek gaan naar een nieuwe binnenbandenleverancier en daar moet eens een management komen met visie voor zowel de korte als de lange termijn. Want als je op deze voet doorgaat word je het lachertje van het peloton. Klassementsmannen zat alleen nu nog renners aantrekken/opleiden die voor de broodnodige overwinningen zorgen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.