Plugge op zoek naar versterkingen voor LottoNL-Jumbo: “Geen grote namen”
Teammanager Richard Plugge gaat zich op de transfermarkt begeven om LottoNL-Jumbo op een gerichte manier te versterken. “We hebben een extra afmaker nodig die voor successen zorgt”, vertelt hij in een interview met De Telegraaf. “Daarnaast moet onze tweede lijn sterker worden gemaakt. Wanneer je naar Team Sky kijkt dan is niet alleen Chris Froome van sublieme kwaliteit. Al zijn knechten zouden bij andere teams het kopmanschap dragen.”
Salarissen zoals die bij Sky worden betaald, hoeven renners bij LottoNL-Jumbo echter niet te verwachten. “Wij hebben niet het budget om meer dure jongens aan te trekken. Je hoeft dus geen
grote naam als versterking te verwachten. We moeten heel handig en slim zijn. Met een innovatief en creatief beleid hopen we jonge renners aan ons te koppelen.”
Contracten met sponsors
Hoewel er naar buiten toe geen zekerheid is of De Lotto en Jumbo het sponsorcontract na 2016 verlengen, maakt Plugge zich geen zorgen over de toekomst. “Onder dit project ligt een plan tot en met de Winterspelen van 2018. Daarvoor hebben we al toezeggingen binnen. Wij kunnen dus zonder problemen tweejarige contracten aanbieden, zoals we met Tom Leezer hebben gedaan.”
“Resultaten aan de magere kant”
In het eerste seizoen van de ploeg werden de verwachtingen qua prestaties nog niet ingelost. “Dit jaar valt het tegen. Slechts drie zeges is aan de magere kant”, beaamt Plugge, die wel blij is met de verbetering die sinds de grote rondes is opgetreden. “De sterke Giro d’Italia van Steven Kruijswijk en de tot dusver knappe revival van Robert Gesink tonen aan dat we weer op de goede weg zijn.”
Blijft natuurlijk lastig te combineren met de wens om voor Nederlandstalige renners te gaan. Er zijn nu eenmaal niet veel Nederlandse veel-winnaars. Daarnaast is het imago van de ploeg erg slecht is mijn gevoel. De betere Nederlandse renners die er niet rijden willen er ook absoluut niet naartoe of zijn blij dat ze er weg zijn.
Wat dat betreft lijkt er meer mis dan alleen een budgettair probleem.
Armee, Dehaes, Van der Sande of Ligthart
@TeamNL
De la Parte is nou typisch zo'n renner zijn die Vacansoleil zou hebben binnengehengeld. Die hadden het niet zo nauw op integriteit.
Als kleine ploeg moet je het juist hebben van verrassend koersen, initiatief nemen en altijd meezitten voor publiciteit. En dat ontbreekt volledig in deze ploeg!
Ik denk ook niet dat we met Plugge grote wijzigingen in beleid moeten verwachten. TLJ is volgens mij niet een ploeg die toevallig veel renners en staf in dienst heeft die wat vlak en timide zijn. Nee het is gewoon na jaren een onderdeel van de cultuur van die ploeg geworden, alsof er daarop geselecteerd wordt. Bram Tankink wordt slim naar voren geschoven als PR-man voor de ploeg, bij gebrek aan persoonlijkheid bij de rest van de ploeg.
Laten we eerlijk zijn, het lijkt me een ploeg waarin koele kikkers als Gesink, Kelderman en Ten Dam alle ruimte krijgen en zoveel mogelijk met wollen handschoentjes benaderd worden. Maar het lijkt mij dat er veel meer gif in deze ploeg moet. Trek maar eens een paar ongeleide projectielen aan. Of weer een warmbloedige Spanjaard zoals Flecha of Freire. Deze ploeg mist persoonlijkheden die geremd moeten worden, want onderkoelde types die peper in hun reet kunnen gebruiken zijn er al genoeg.
En ploegleiders die ontzag afdwingen en gasten op hun flikker durven te geven. Echte namen, mannen met een staat van dienst. Niet iemand die als eerste in Nederlandse mal van de ploeg moet passen.
Bevlogenheid! Dat is wat deze ploeg nodig heeft. Al jaaaaaaaaaren.
Onzin. De Spanjaarden, Duitsers en Aussies zijn jare lang gelukkig geweest. Zelfs de Russen bleven op de been. Wellicht nu wat anders, maar is Bennett dan dood ongelukkig? Geloof er niet veel van.
- Juul Jensen (voorjaar en kleine rondes (Wallonië en Denemarken) met tijdrit. Gaat sowieso weg bij Tinkoff;
- Van Poppeltjes (wellicht kleine kans gezien het talent van Danny);
- Sepulveda: gewoon proberen en berggeiten hebben ze bij LTJ wel nodig
- Paddy Bevin: sterke Aussie en kan bergop en sprinten
- Marko Kump: verdient nóg een kans
- B. Planckaert: verdient een niveau hoger en kan zelf sprinten en aantrekken.
- S. Kragh Andersen: wellicht haalbaar groot talent
- Blythe: voor eigen kans bij LTJ
- Delfosse: zie Planckaert
- Gerdemann: als Cult toch stopt
- Wegmann: zie Gerdemann
- Von Hoff: nu CT, gewoon contract aanbieden
- Dan McClay: moet toch wel haalbaar zijn en sowieso beter dan Markus
- J. Edmondson: gewoon weer een kans geven
etc.
En laten ze nou heel erg aub van dat principe afstappen om alleen voor NL'ers te kiezen, zowel als wielrenner als ploegleider. Buitenlanders hebben andere kijk op de wereld, het leven, de sport en dus ook fietsen. Dat kan alleen maar positieve invloeden hebben op de vastgeroeste, ons-kent-ons-mentaliteit van het team en dan vooral de ploegleiderskliek. Die jongens zitten al 15 jaar bij elkaar, die doen elkaar niet zeer, terwijl dat wel zou moeten af en toe. Hop, frisse wind erdoor.
Wat nu wel echt ontbreekt is iemand die overwinningen binnenhaalt. Als ze dat invullen staat er een redelijk complete ploeg.
Jij weet het vast beter dan Mollema die daar een jaar of 6 gereden heeft. Meer wil ik er niet over zeggen.
Het is misschien makkelijk, maar ik denk dat heel veel mensen dit gevoel met mij delen. En het is ook niet zo dat er heel veel te zeggen valt voor die cultuur. Het is niet dat ze het wielrennen daarmee hervormd of gedomineerd hebben de afgelopen tien jaar zullen we maar zeggen. Het is denk ik eerder een factor voor veel renners om niet voor TLJ te kiezen dan er wel heen te gaan, zoals TI-Raleigh terecht stelt.
Zoals veel renners heel graag voor Topsport-Vlaanderen zouden kiezen. Daar heb je een kleine ploeg met een goede ploegleider, die met minimale middelen groots presteert.
dankzij of ondanks
Dankzij is vele male waarschijnlijker. Je hoeft alleen maar de topics over Gesink in het voorjaar terug te lezen en je zult zien dat in de voorgestelde koerswijziging in mentaliteit/beleving/instelling van de ploeg geen ruimte is voor vertrouwen in kopmannen als Gesink en Kruijswijk.
Plugge moet lekker op zoek gaan naar een nieuwe binnenbandenleverancier en daar moet eens een management komen met visie voor zowel de korte als de lange termijn. Want als je op deze voet doorgaat word je het lachertje van het peloton. Klassementsmannen zat alleen nu nog renners aantrekken/opleiden die voor de broodnodige overwinningen zorgen.