Stelling van de Week: Nederlanders moeten verplicht deelnemen aan het NK
Dylan Groenewegen werd in 2016 Nederlands kampioen - foto: Sirotti
maandag 19 juni 2017 om 09:47

Stelling van de Week: Nederlanders moeten verplicht deelnemen aan het NK

Iedere week poneren we in WielerFlits Live de Stelling van de Week. Deze keer gaat die over het aanstaande Nederlands kampioenschap, waarbij enkele toppers schitteren in afwezigheid. Starten is verplicht in Nederland, maar als je niet start is er geen directe consequentie aan verbonden. Moet de KNWU dat wel doen?

In Italië heeft de wielerbond wel consequenties verbonden aan een niet-start. Profs zijn verplicht te starten, behalve als zij een terechte motivatie hebben waarom ze echt niet kunnen starten. Of je start op het nationaal kampioenschap, zal een grote invloed hebben of je geselecteerd gaat worden voor de nationale ploeg die naar het WK of EK reist. De Italiaanse bond hoopt daarmee op meer concurrentie in de strijd om de nationale titel.

Moet de KNWU ook harde consequenties stellen aan een niet-start op het NK?


[poll id=”537″]

Stem en laat je reactie op de Stelling van de Week achter onder dit bericht, of op Twitter met #WFLive.


WielerFlits Live, iedere maandag om 20:30 uur live op YouTubeFacebook en WielerFlits.nl. Wil je meepraten? Gebruik dan #WFLive op Twitter.

RIDE Magazine
56 Reacties
Sorteer op:
18 juni 2017 20:45
Gewoon verplicht stellen, maar misschien een betere datum vinden op de wielerkalender? De woensdag voor de omloop? Kun je het hele west-Europese seizoen in de trui rond rijden.
18 juni 2017 20:48
Oneens. Verplicht je het dan krijg je een deel renners aan de start die niet gemotiveerd zijn en het vroeg laten lopen of gewoon in het peloton plaats nemen zonder ambities.
18 juni 2017 20:48
In Nederland is de selectie veel dunner dan in Italië en zijn eventuele 'niet starten op het WK' consequenties echt niet houdbaar. Als je ze forceert te starten, krijg je van die onzinnige situaties van renners die zich laten lossen en na een rondje afstappen. Laat ze lekker zelf kiezen.
18 juni 2017 20:55
Wat heeft een NK aan Mollema, Kruijswijk, Gesink etc. als het toch biljartvlak is. Met een uitdagend parcours komen de beste renners ook vanzelf.
18 juni 2017 20:57
Tja, je kunt zo'n NK wel verplicht stellen, maar een Danny van Poppel bijv. die niet in vorm is, en geen ploegmaten heeft rondfietsen, zal er dan toch al gauw uitstappen.
Moet je hem dan echt verplichten op te komen dagen, puur om er snel weer uit te stappen?
18 juni 2017 20:58
Gewoon iedereen zelf laten bepalen, iemand tegen zijn zin laten rijden heeft geen nut.
18 juni 2017 20:59
Gewoon een berg bouwen, dan komen ze vanzelf wel.
18 juni 2017 20:59
Als je vind dat het verplicht moet worden dan mis je wat cruciale randzaken. Wat doe je met een geblesseerde renner? Wanneer is een renner geblesseerd (genoeg)? Is het echt belangrijk dat klassement renners op onze platte wegen aan de start staan? Is de (voorbereiding op de) Tour niet belangrijker dan een NK? En wat als ze niet starten, hoe ga je de renners bestraffen? En als ze na 1km al afstappen, wat dan?

Ik vind het een non discussie, in het huidige peloton komt het verschil tussen winst en verlies aan op de kleinste details. Een NK rijden ipv het laatste procentje erbij door een stage is in die zin niet eens een klein detail.
18 juni 2017 21:00
Oneens. Als een renner niet intrinsiek gemotiveerd is om te starten, verzint hij wel een (onzin)reden om zich alsnog vanwege 'overmacht' te kunnen afmelden, of hij start wel en stapt snel af. Toneelstukjes zijn natuurlijk inherent aan de wielersport, maar dit zou wel heel absurd worden.

Een relevantere vraag zou zijn: hoe kan het NK aantrekkelijker worden gemaakt voor de NL toprenners, zodat deze hier ook echt wíllen vlammen? Als eerste maar eens naar de datum kijken, want vlak voor de Tour is een garantie voor afmeldingen. Misschien tussen Vuelta en WK of juist aan het begin van het voorjaar.
18 juni 2017 21:14
Alleen als het parcour voor iedereen interessant kan zijn. Dus nee
18 juni 2017 21:17
NK = Noord-Korea? Dan wel. In alle andere gevallen natuurlijk niet. Volgens mij juridisch ook onhoudbaar.
18 juni 2017 21:26
Laten we even héél eerlijk zijn: Wat stellen nationale kampioenschappen nou eigenlijk voor op de gehele wielerkalender?

Vooruit, voor de één meer dan voor de ander, en dat is prima. Sommigen zullen wel heel veel waarde hechten aan de nationale trui, maar het verplichten daarvan is me wat middeleeuws.
18 juni 2017 21:32
Flauwekul die ook nog eens genante taferelen oplevert van renners die na een rondje afstappen. Waar is dit precies goed voor?
18 juni 2017 21:35
Iedereen moet zelf weten of ie start. Maar je mag alleen voor je land uitkomen (WK of os) als je dat jaar aan de start van het nk hebt gestaan of een doktersattest hebt gehad.
18 juni 2017 21:38
Ik vind sowieso eigenlijk dat het NK idd in het voorjaar gereden moet worden, zo kan de nationale kampioen heel het seizoen in de kampioenstrui rijden.

Wout Poels heeft nog steeds vertrouwen dat ie naar de Tour mag, hoop voor em dat ie genoeg overtuigd heeft op de ploegleiding van Sky.
http://nos.nl/tour/artikel/2178852-poels-in-onzekerheid-denk-wel-dat-ik-naar-de-tour-mag.html
18 juni 2017 21:40
Eens met slurpie. Oneens met de stelling.
18 juni 2017 21:42
@boehoe want wielerdokters zijn in jouw ervaring inderdaad de onafhankelijke, betrouwbare arbiters? ;)
18 juni 2017 21:42
Als je het verplicht zijn renners die niet willen starten toch plots geblesseerd of ziekjes. Dumoulin sloeg bijv. de Amstel over omdat hij een groter doel had; soms moet je keuzes maken.
18 juni 2017 21:46
Oneens met de stelling. Als je het wel verplicht stelt en de helft rijdt ongemotiveerd rond, dan wordt de koers er ook niet leuker van. Geef mij maar gemotiveerde renners aan de start.
18 juni 2017 21:49
In Belgie is volgens mij de italiaanse regeling al zeer lang van toepassing. Verplicht te starten. Wie niet start kan niet worden geslecteerd voor een nationale selectie..

Grappig hoe deze discussie in Nederland elk jaar terug opduikt... in Belgie hoor ik zelden kritiek op de verplicht te starten regel (mss om dat we minder klimmers hebben :))
18 juni 2017 22:07
Kennelijk hebben de eens-stemmer weinig behoefte om hun mening hier te motiveren. Toch stemt 43% eens.
18 juni 2017 22:10
Hopelijk hoef ik niet te starten.... Zou anders wel druk worden.
18 juni 2017 22:11
zelfs als je het verplicht, zullen er uitzonderingen op de regel zijn. Deelnemen aan een WK, lijkt mij wel een valabele reden.
18 juni 2017 22:14
Wat hebben een Robert Gesink, Bauke Mollema, Wilco Kelderman, etc. te zoeken op een NK van 230 km met in totaal 2 hoogtemeters? Zou idioot zijn om hen te verplichten hier te starten, laat ze toch gewoon hun eigen voorbereiding op de tour bepalen.
Verplichten moet je absoluut niet doen, ik denk dat iedere renner wel gelokt wordt door de prestige van de kampioenstrui, maar als het parcours je gewoon niet ligt, of je hebt een groter doel, dan heb ik daar alle begrip voor.
18 juni 2017 22:31
Ohja en lijfstraffen bij weigering.

Totaal onzinplan natuurlijk. Op topniveau wielrennen betekent dat je koersen uitkiest waar in je top wil zijn, en daar je jaar (training, koersoen, hoogtestage, etc) op indeelt. Geen enkele serieuze wielrenner past dat aan om aan de folklore van het NK mee te doen. Een beetje een vergelijkbare discussie als toen met AGR, toen begonnen Studio Sport, de Telegraaf en wat Vlaamse renners er ook over dat het zo'n schande was dat Dumoulin niet in Limburg reed omdat hij zich wou voorbereiden op de Giro. Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurd was als Tom dit serieus had genomen.

De bond is er voor de renners. NK is leuke folklore, maar het moet natuurlijk niet in de weg komen te staan van echte koersen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.