Peter Sagan krijgt geldboete, motard uit koers gehaald
Foto: Sirotti
zaterdag 29 augustus 2015 om 21:40

Peter Sagan krijgt geldboete, motard uit koers gehaald

Zoals al uit de boze reactie van Peter Sagan viel af te leiden, is hij in de finale van de achtste etappe in de Ronde van Spanje geraakt door een motor. Dat meldt zijn ploeg Tinkoff-Saxo via Twitter. Sagan zag door het incident zijn kansen op de ritzege in rook opgaan.

Sagan reageerde zijn frustratie af door op een wagen van de organisatie te slaan en tegen een motor te trappen. De ploegleiding van Tinkoff-Saxo zou momenteel in overleg zijn met de UCI.

Update 21.40 uur
Er zijn straffen uitgedeeld na afloop van het incident rond Sagan en de motor. De motard is uit koers gehaald, terwijl Sagan een geldboete van 400 Zwitserse Franken opgelegd heeft gekregen. De ene helft vanwege slecht gedrag dat het imago van de wielersport beïnvloedt, de andere helft vanwege het aanvallen en bedreigen van een volgauto en een andere motard.

Bekijk hieronder de beelden na afloop van het incident.

[poll id=”109″]

RIDE Magazine
109 Reacties
Sorteer op:
29 augustus 2015 22:40
Geldboete terecht voor het aanvallen van de volgauto en bedreigen motard dan. Als er geen boete zou worden opgelegd schep je een precedent. Een 'symbolische' geldboete is dan beter. Terecht dat de motard uit koers is genomen.

Overigens een meer dan normale reactie van Sagan.
29 augustus 2015 22:42
Wie de reactie van Sagan niet begrijpt heeft zelf vermoedelijk nooit aan prestatiesport gedaan. Hij reed in een fase waarin hij als grote favoriet mee naar de streep ging. De adrenaline spookt in zijn hele lijf; hij is voor de honderd procent geconcentreerd. En dan wordt hij geheel buiten schuld van zijn fiets gereden en komt erg pijnlijk ten val. Mag hij dan vloeken, schelden, schoppen en smijten ? Ja, volmondig ja ! Als de spitd van Feyenoord wordt gewisseld schopt hij een kratje met bidons in de dugout aan flarden of wijst naar het voorhoofd. Allemaal begrijpelijke reacties, waarmee iedere coach, officiel of organisator mee moet leren omgaan en begrip moet tonen. De motard (twee jaar geleden heb ik al gewaarschuwd voor het grote aantal auto's en motoren inde koers) moet voor het leven worden geschorst. Van de 100 motards weten er hooguit dertig/veertig hoe ze een koers moeten rijden en wat de regels zijn. De rest zijn plaatselijke fotografen en ziekenomroep-verslaggevers die in ruil voor publiciteit een wildcard voor één of twee dagen krijgen. Zo werk je ongelukken in de hand en zo lang als dit coulante accreditatiebeleid niet verandert, zullen deze incidenten zich blijven voordoen .
29 augustus 2015 22:45
@moa

Jawel, beide zijn pure schande. Maar ik wou de reactie van sagan in perspectief plaatsen. Betreft kans op de zege vind ik wel dat deze van sagan vandaag groter was dan die van GVA, maar een Vuelta etappe weegt wel niet op tegen de classica..
29 augustus 2015 22:57
Naar Hoei lagen er 30 met veel ergere gevolgen, zou een mooie slachtpartij worden als iedereen zich op de veroorzaker gestort had. Door een coureur of motor maakt geen enkel verschil, ze zijn allebei met hun vak bezig. En ja, met die warmte hebben motorrijders het misschien wel iets zwaarder.
29 augustus 2015 23:00
100% wat Onie zegt. Begrijpelijke reactie, onvermijdbare boete.
29 augustus 2015 23:07
@sooike

Geheel eens met je reactie hoewel ik de vergelijking met die gemankeerde spits van Feijenoord niet erg sterk vind. De laatste werd gewisseld als gevolg van zijn eigen falen en moet vooral boos zijn op zichzelf, niet op de buitenwereld. Sagan werd buiten zijn schuld van zijn fiets gereden, en was oprecht woedend op de verantwoordelijken daarvoor.
29 augustus 2015 23:14
Quote:
Door een coureur of motor maakt geen enkel verschil


Hou op. De motor hoort ten eerste al niet in het peloton thuis, en ten tweede staat in zijn job description dat ie ten alle tijden geen invloed op de koers mag hebben. Waardeloze vergelijking met Hoei dus ook, tenzij dat door een motard kwam.
29 augustus 2015 23:16
@schipperaar
De wielrenner is idd met zijn vak bezig, bij de motar is dat nog maar de vraag. En als hij al met zijn of haar vak bezig is, doet hij dat knap beroerd. Een ander vak zou dan wellicht een betere keuze zijn.
29 augustus 2015 23:32
Quote:
Wie de reactie van Sagan niet begrijpt heeft zelf vermoedelijk nooit aan prestatiesport gedaan.


Hiermee legitimeer je dus geweld en wangedrag voor iedere topsporter die onrecht wordt aangedaan.
Als iemand boos is en zijn emoties richt op de verkeerde, dan heb ik daar nooit begrip voor. Topsporter of niet. Schoppen tegen een auto vind ik een ernstiger delict dan hangen aan een auto.
29 augustus 2015 23:35
Het ging klaarblijkelijk om een Shimano-motor met reservewielen. Beschouwingen over hoeveel en welke motoren niet in de koers thuis horen hebben dus weinig zin. Dit soort motards, net zoals motoren met camera's en vertegenwoordigers van andere media, zijn onderdeel van het hedendaagse wielrennen. Als ze er niet zijn, schreeuwen we ook moord en brand over 'WT-onwaardig' enzovoorts.

Ja, hier moet actie op worden ondernomen. Maar nutteloos roeptoeteren voor de bühne helpt de discussie niet.
29 augustus 2015 23:38
Kingstown:
Je leest niet goed wat Sooike schrijft en je verdraait het.
29 augustus 2015 23:41
Nou alles zo' n beetje gelezen en we zijn het bijna allemaal met elkaar eens. Hopelijk houdt Sagan er geen blessure aan over, tis wel een sympathieke !
29 augustus 2015 23:49
Sinds Hoogerland in de prikkeldraad is gereden zijn de incidenten alleen maar toegenomen.
Schandalig.
Er wordt snel een boete gegeven aan een renner maar wat gebeurt er om dergelijke incidenten te voorkomen?
29 augustus 2015 23:50
@xistnc
Exact, de tijd van zelf je band erom leggen ligt al ver achter ons, ook de tijd van alleen beelden ad finish
Er wordt er maar even vanuit gegaan dat de motard met opzet handelde, dus uit de koers halen vind ik net zo goed overdreven. Gele kaart misschien?
29 augustus 2015 23:51
Je hebt van die ongelukken die te maken hebben met een structurele misstand. Ook vandaag zat ik me weer te verbazen over de hoeveelheid en het gedrag van de motorrijders. Hier kan iets aan worden gedaan.
30 augustus 2015 00:07
Quote:
Er wordt er maar even vanuit gegaan dat de motard met opzet handelde

Dit heb ik toch echt helemaal nergens gelezen. Wie gaat hier vanuit?
30 augustus 2015 00:10
Schipperaar;
Om wie gaat het, om de wielrenners of om de volgauto's en motorrijders?
Zouden de wielrenners niet meer beschermd moeten worden tegen gevaarlijk rijgedrag van auto's en motorrijders?
Volgwagens en motorrijders zouden toch op geen enkele manier de wedstrijd mogen beinvloeden?
Terugkijkend op de affaire Hoogerland en de situatie van nu moet er nog veel veranderd worden. Het invoeren van gele kaarten is een lachtertje.
30 augustus 2015 00:15
Werk aan de winkel voor de UCI. Er zullen echt een aantal dingen moeten veranderen, de techniek kan de sport daar vast bij helpen. Laat de renners zich maar mengen in het debat.
30 augustus 2015 00:20
@schipperaar
In principe heb je gelijk, renners zelf zorgen nog altijd voor de meeste slachtoffers. Motors horen echter buiten de koers te blijven, ver van de renners die er niet vanuit gaan dat ze erop moeten letten. Dat renners elkaar omkegelen gebeurt nu eenmaal, maar het is wel aan de grote partijen binnen het wielrennen om iets te doen aan het hypergespannen peloton.
30 augustus 2015 01:20
@albertooo

Dat is flauwekul natuurlijk. Jij wilt als liefhebber de koers volgen en de beelden worden voor een groot deel door de motoren verzorgd. Bovendien wil de sponsor, waarvan de renners afhankelijk zijn, graag dat zijn naam de huiskamer binnenkomt. En dan zijn er nog motoren met reservewielen en de jurymotoren die moeten toezien op een eerlijk koersverloop. Net zoals ze weten dat er publiek langs de weg staat dat zich hinderlijk naar voren kan buigen moeten de renners zich ervan vergewissen dat er motoren meerijden.
Of het inmiddels niet op een iets andere wijze geregeld kan worden of dat er niet te veel van zijn is een zinnige vraag maar het is onvermijdelijk dat een aantal motoren binnen de koers blijft.
30 augustus 2015 01:58
Ik vraag me af hoeveel motoren er eigenlijk mee rijden en hoeveel daarvan echt nodig zijn. Ik denk dat het best wat minder kan, maar hoeveel en wie, durf ik niet te zeggen.
De veiligheid van de renners moet voorop staan. Het is niet te hopen dat de Arbo hier op duikt, want dan zijn de werkgevers goed de klos.

En die boete voor Sagan slaat natuurlijk nergens op, behalve dat het symboolpolitiek is. Maar je moet wat als uci. Sagan en zijn ploeg zullen er in ieder geval echt niet wakker van liggen.
30 augustus 2015 02:38
@JACCO het is dan ook de reactie van een topsporter onder druk vol met adrenaline. Als je de vergelijking niet snapt heb je nooit onder die druk gepresteerd. En een vergelijking is nooit hetzelfde. Het is een vergelijking. Iets met begrijpend lezen...

dat gezegd hebbende prima maatregelen zo.
30 augustus 2015 11:02
JA, Peter Sagan heeft groot gelijk dat de veiligheidsvoorschriften strikter moeten.
JA, het is volkomen terecht dat Sagan bijzonder kwaad werd vanwege het ongeluk.

NEE, het is niet acceptabel dat Sagan fysiek geweld toepaste; noch op de auto die hij sloeg, noch op de motorrijder(s) die hij tot tweemaal toe hard schopte. En waarbij hij wellicht verbale dreigementen uitte (getuigen zat).

Daarom is de boete terecht. Sorry, Peter.
30 augustus 2015 11:05
@hminkema
Heeft hij motorrijder(s) geschopt? Heb je daar een bron bij?
30 augustus 2015 11:08
@Sooike: Deelnemers aan prestatiesport zijn niet uitgezonderd van normale gedragsregels. Het is - ook aan boze - deelnemers aan prestatiesport niet toegestaan naar believen fysiek geweld toe te passen en fysieke bedreigingen te uiten om hun frustratie kwijt te raken. Het is volkomen terecht dat de organisatie dit gedrag heeft beboet.

Dat doet verder niets af aan de klacht van Sagan en aan de terechtheid van zijn woede. Hij moet die alleen niet via (herhaaldelijk, nota bene) fysiek geweld uiten. Ook dat hoort bij professionaliteit.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.