Peter Sagan krijgt geldboete, motard uit koers gehaald
Zoals al uit de boze reactie van Peter Sagan viel af te leiden, is hij in de finale van de achtste etappe in de Ronde van Spanje geraakt door een motor. Dat meldt zijn ploeg Tinkoff-Saxo via Twitter. Sagan zag door het incident zijn kansen op de ritzege in rook opgaan.
Sagan reageerde zijn frustratie af door op een wagen van de organisatie te slaan en tegen een motor te trappen. De ploegleiding van Tinkoff-Saxo zou momenteel in overleg zijn met de UCI.
Update 21.40 uur
Er zijn straffen uitgedeeld na afloop van het incident rond Sagan en de motor. De motard is uit koers gehaald, terwijl Sagan een geldboete van 400 Zwitserse Franken opgelegd heeft gekregen. De ene helft vanwege slecht gedrag dat het imago van de wielersport beïnvloedt, de andere helft vanwege het aanvallen en bedreigen van een volgauto en een andere motard.
Bekijk hieronder de beelden na afloop van het incident.
Peter #Sagan en colère après avoir été renversé par une moto sur #LaVuelta https://t.co/KQ8Pcs6zIf
— Eurosport.fr (@Eurosport_FR) August 29, 2015
[poll id=”109″]
Overigens een meer dan normale reactie van Sagan.
Jawel, beide zijn pure schande. Maar ik wou de reactie van sagan in perspectief plaatsen. Betreft kans op de zege vind ik wel dat deze van sagan vandaag groter was dan die van GVA, maar een Vuelta etappe weegt wel niet op tegen de classica..
Geheel eens met je reactie hoewel ik de vergelijking met die gemankeerde spits van Feijenoord niet erg sterk vind. De laatste werd gewisseld als gevolg van zijn eigen falen en moet vooral boos zijn op zichzelf, niet op de buitenwereld. Sagan werd buiten zijn schuld van zijn fiets gereden, en was oprecht woedend op de verantwoordelijken daarvoor.
Door een coureur of motor maakt geen enkel verschil
Hou op. De motor hoort ten eerste al niet in het peloton thuis, en ten tweede staat in zijn job description dat ie ten alle tijden geen invloed op de koers mag hebben. Waardeloze vergelijking met Hoei dus ook, tenzij dat door een motard kwam.
De wielrenner is idd met zijn vak bezig, bij de motar is dat nog maar de vraag. En als hij al met zijn of haar vak bezig is, doet hij dat knap beroerd. Een ander vak zou dan wellicht een betere keuze zijn.
Wie de reactie van Sagan niet begrijpt heeft zelf vermoedelijk nooit aan prestatiesport gedaan.
Hiermee legitimeer je dus geweld en wangedrag voor iedere topsporter die onrecht wordt aangedaan.
Als iemand boos is en zijn emoties richt op de verkeerde, dan heb ik daar nooit begrip voor. Topsporter of niet. Schoppen tegen een auto vind ik een ernstiger delict dan hangen aan een auto.
Ja, hier moet actie op worden ondernomen. Maar nutteloos roeptoeteren voor de bühne helpt de discussie niet.
Je leest niet goed wat Sooike schrijft en je verdraait het.
Schandalig.
Er wordt snel een boete gegeven aan een renner maar wat gebeurt er om dergelijke incidenten te voorkomen?
Exact, de tijd van zelf je band erom leggen ligt al ver achter ons, ook de tijd van alleen beelden ad finish
Er wordt er maar even vanuit gegaan dat de motard met opzet handelde, dus uit de koers halen vind ik net zo goed overdreven. Gele kaart misschien?
Er wordt er maar even vanuit gegaan dat de motard met opzet handelde
Dit heb ik toch echt helemaal nergens gelezen. Wie gaat hier vanuit?
Om wie gaat het, om de wielrenners of om de volgauto's en motorrijders?
Zouden de wielrenners niet meer beschermd moeten worden tegen gevaarlijk rijgedrag van auto's en motorrijders?
Volgwagens en motorrijders zouden toch op geen enkele manier de wedstrijd mogen beinvloeden?
Terugkijkend op de affaire Hoogerland en de situatie van nu moet er nog veel veranderd worden. Het invoeren van gele kaarten is een lachtertje.
In principe heb je gelijk, renners zelf zorgen nog altijd voor de meeste slachtoffers. Motors horen echter buiten de koers te blijven, ver van de renners die er niet vanuit gaan dat ze erop moeten letten. Dat renners elkaar omkegelen gebeurt nu eenmaal, maar het is wel aan de grote partijen binnen het wielrennen om iets te doen aan het hypergespannen peloton.
Dat is flauwekul natuurlijk. Jij wilt als liefhebber de koers volgen en de beelden worden voor een groot deel door de motoren verzorgd. Bovendien wil de sponsor, waarvan de renners afhankelijk zijn, graag dat zijn naam de huiskamer binnenkomt. En dan zijn er nog motoren met reservewielen en de jurymotoren die moeten toezien op een eerlijk koersverloop. Net zoals ze weten dat er publiek langs de weg staat dat zich hinderlijk naar voren kan buigen moeten de renners zich ervan vergewissen dat er motoren meerijden.
Of het inmiddels niet op een iets andere wijze geregeld kan worden of dat er niet te veel van zijn is een zinnige vraag maar het is onvermijdelijk dat een aantal motoren binnen de koers blijft.
De veiligheid van de renners moet voorop staan. Het is niet te hopen dat de Arbo hier op duikt, want dan zijn de werkgevers goed de klos.
En die boete voor Sagan slaat natuurlijk nergens op, behalve dat het symboolpolitiek is. Maar je moet wat als uci. Sagan en zijn ploeg zullen er in ieder geval echt niet wakker van liggen.
dat gezegd hebbende prima maatregelen zo.
JA, het is volkomen terecht dat Sagan bijzonder kwaad werd vanwege het ongeluk.
NEE, het is niet acceptabel dat Sagan fysiek geweld toepaste; noch op de auto die hij sloeg, noch op de motorrijder(s) die hij tot tweemaal toe hard schopte. En waarbij hij wellicht verbale dreigementen uitte (getuigen zat).
Daarom is de boete terecht. Sorry, Peter.
Heeft hij motorrijder(s) geschopt? Heb je daar een bron bij?
Dat doet verder niets af aan de klacht van Sagan en aan de terechtheid van zijn woede. Hij moet die alleen niet via (herhaaldelijk, nota bene) fysiek geweld uiten. Ook dat hoort bij professionaliteit.