Tour 2017: Opgave Luke Durbridge (Orica-Scott)
Foto: Sirotti
zondag 2 juli 2017 om 13:14

Tour 2017: Opgave Luke Durbridge (Orica-Scott)

De gladde tijdrit in Düsseldorf heeft na Alejandro Valverde en Ion Izagirre nog een derde slachtoffer geëist. Luke Durbrigde kwam vanochtend nog wel aan het vertrek van de 203,5 kilometer lange etappe tussen Düsseldorf en Luik, maar hield het na een uurtje toch voor bekeken.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Durbrigdes ploeg Orica-Scott meldt op Twitter dat de Australiër een te grote hinder ondervindt van de blessures die hij gisteren opliep bij een val in de openingstijdrit. Durbridge brak niets, maar had wel schade aan het ligament in zijn enkel.

Bij de start was de 26-jarige tijdrijder nog optimistisch: “Het doet pijn om te wandelen, maar gelukkig moet ik niet wandelen om de finish vandaag te bereiken”, lachte hij.

RIDE Magazine
27 Reacties
Sorteer op:
2 juli 2017 13:23
Da's niet vreemd, die zag er gisteren echt slecht uit. Zat helemaal rechtop.
2 juli 2017 13:31
Organisatie is toch wel verantwoordelijk voor dit alles wat mij betreft.
2 juli 2017 13:34
@Nickoz ????????
2 juli 2017 13:34
3 renners blijkbaar toch zeer ernstig geblesseerd en nog veel meer tegen de vlakte... Bij iedere valpartij in de sprint en de aanloop naar de sprint moet er groot drama gemaakt worden over de veiligheid.... Maar een stalen hekken met uitstaande pootjes in de buitenbocht waar je met 50km/u net niet onderdoorschuift. Is blijkbaar geen probleem? Waarom lagen hier geen hooibalen of luchtkussens?
2 juli 2017 13:34
Met ook een stootkussen tegen de dranghekken waar de renners wel vielen had veel ellende voorkomen kunnen worden.
2 juli 2017 13:38
@West: De ploegen zijn ook verantwoordelijk en de renners ook. Valverde ging veel te snel door die bocht waardoor een valpartij onvermijdelijk was. Lotto Jumbo reed zelfs met gladde banden. MAx Verstappen gaat in een regenrace ook niet met slicks van start.
2 juli 2017 13:40
Sowieso was er redelijk veel sprake van aquaplaning op dat parcours, het leek op sommige stukken wel alsof het ondoordringbaar (nieuw?) asfalt betrof.
2 juli 2017 13:42
Sporters hebben natuurlijk de mentaliteit om elke keer voluit te gaan, anders zouden ze ook geen topsporters zijn. De organisatie moet ervoor zorgen dat dit zo veilig mogelijk kan. Daar hebben ze niet aan voldaan dus de schuld kan wel degelijk in hun schoenen geschoven worden..
2 juli 2017 13:44
3de slachtoffer van de valverde-izagirre bocht. Daarnaast Bevin, Zabel, Groenewegen, Twaithes, motoragent en 2 recreanten zien vallen daar.
2 juli 2017 13:45
@Jowinho, dat zal wel, maar dan kan de organisatie wel zorgen dat er geen mensen naar huis gaan met compleet gefractureerde benen, omdat ze de goedkoopste hekjes willen gebruiken van €100,- per kilometer in plaats van veiligere hekken die iets duurder zijn.
2 juli 2017 13:54
Dit is niet de fout voor de organisatie. Dit zijn de risico's die de renners ten eerste zelf nemen en de ploegen.
2 juli 2017 13:57
@jowinho
De renner is verantwoordelijk voor het evt vallen, das een risico dat iedere renner afzonderlijk moet inschatten. De organisatie is verantwoordelijk voor het meubilair langs het parcours. Dat was duidelijk niet op niveau.
2 juli 2017 14:01
Natuurlijk is het niet de verantwoording van de ploegen. De tour wilt graag de grootste koers op aarde zijn. Dan moet je niet verwachten dat bv een valverdehet wel even twee minuutjes laat lopen voor de zekerheid en de veiligheid. De organisatie hoort de veiligheid van het parcours in te schatten
2 juli 2017 14:03
Het is niet voor het eerst - gedenk Jan Raas in Leiden - maar het aantal ernstige blessures vind ik toch wel erg groot. En door betere hekken danwel veiliger bochten had dat wellicht voorkomen kunnen worden.
2 juli 2017 14:07
Dat filmpje! Durbridge heeft amper door wat er gebeurd is en wordt al weer op een nieuwe fiets gezet. :o
2 juli 2017 14:20
Ik las gisteren iets van een gevallen motor in die bocht en daardoor olie op de weg? Is dat al bevestigd of ontkracht ofzo? Want alle aantijgingen ten aanzien van de organisatie staan of vallen met dit verhaal wat mij betreft.

Was er geen motor: dan is de organisatie niks aan te rekenen en is het eigen domme schuld van de renners om te hard die bocht in te vliegen met regen, zo wel dan had misschien de wedstrijd zelfs stil gelegd moeten worden om dit op te ruimen
2 juli 2017 14:25
Toch apart ,de ploegleiders wagen komt altijd meteen met een andere fiets ,naar de toestand van de renner wordt nauwelijks gekeken .
2 juli 2017 14:26
Ik ben het toch wel met West eens. De renners zelf zijn verantwoordelijk voor het vallen maar de organisatie voor de veiligheid van de hekken. Zowel bij Valverde als Durbridge lijkt de schade niet door de val zelf maar door de botsing met een hek te zijn veroorzaakt. De organisatie valt dus wel degelijk iets te verwijten. Dit nog los van het verhaal van de motor.
2 juli 2017 14:47
Forumleden die hier verkondigen dat het volledige verantwoordelijkheid van de renners is dat hier ernstige blessures ontstaan hebben weinig gevoel voor (top)sport.
2 juli 2017 14:51
Waaromgebruiken ze niet van die luchtkussens als bij het schaatsen op kritisch gevaarlijke punten.. lijkt me veel veiliger.
2 juli 2017 14:53
@castelinni een theekransje waarbij eerst uitgebreid wordt geïnformeerd naar de gezondheid van de renner (en daarna evt. de reservefiets op standby) kost nu eenmaal veel tijd : )
2 juli 2017 15:07
@Baukema: wel gevallen motor. Geen olie. Althans niet zichbaar. En dat zou je wel moeten zien op een nat wegdek
2 juli 2017 15:09
Zooo zeg extreem harde valpartij. Maar goed dat die vooruit met zijn de hekken inkwam en niet met zijn rug of hoofd.
Ligt denk ik veel aan aan de bandenkeuze. Want, normale fietsen hebben vele dikker banden en meer grip.
2 juli 2017 15:13
Zo, wat een knal. Echt met die regen had de organisatie er voor moeten zorgen dat in de bochten er kussens en anders op zijn minst stro lag. Dan kan je nog open liggen maar die blessures van Durbridge, Izagirre en Valverde kan je voorkomen. Nu moet je nog maar zien of Izagirre op niveau terugkomt en hetzelfde geldt voor Valverde. Als die nog terugkomt...
2 juli 2017 15:31
Wat een klapper. Naar hoor. Dit mag wel vanuit alle partijen eens geevalueerd worden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.