Van Garderen neemt revanche op Rettenbachferner, Barguil nieuwe leider
Foto: Sirotti
vrijdag 17 juni 2016 om 17:41

Van Garderen neemt revanche op Rettenbachferner, Barguil nieuwe leider

Tejay van Garderen heeft zijn goede benen weer teruggevonden. De Amerikaan van BMC verloor donderdag vanwege de kou veel tijd, maar heeft op de Rettenbachferner revanche genomen. De BMC-renner bleek hier de beste klimmer. Wilco Kelderman (LottoNL-Jumbo) moest al vroeg passen en verloor veel tijd. Warren Barguil (Giant-Alpecin) is de nieuwe leider.

Tolhoek steviger in bergtrui
Antwan Tolhoek (Roompot-Oranje Peloton) was vandaag opnieuw in de aanval. De bergtruidrager zat in eerste instantie niet bij Matthias Brändle (IAM Cycling) en Iljo Keisse (Etixx-Quick-Step), die samen voorop reden, maar hij heeft hen uiteindelijk in zijn eentje bij kunnen halen. Dat betekende dat hij voor de vijfde keer in zes dagen in de vroege vlucht zat. De drie leiders kregen ruim twaalf minuten voorsprong.

Tolhoek sprokkelde onderweg belangrijke bergpunten. Hij kwam als eerste boven op de Hochtannbergpass van buitencategorie, die halverwege de etappe beklommen moest worden, waardoor de bergtrui nog steviger om zijn schouders zit. De Zeeuw moest even later echter de tol betalen voor zijn inspanningen: hij loste uit de kopgroep. In hetzelfde uur verlieten zijn ploegmaten Raymond Kreder en Berden de Vries de wedstrijd, terwijl ook ex-leider Pierre Latour uit koers stapte.

Strijd op Rettenbachferner
Vooraan begonnen Brändle en Keisse met zeven en een halve minuut voorsprong aan de Rettenbachferner, maar dat bleek lang niet voldoende. Ze werden vrij snel ingerekend door een sterk uitgedund peloton.

Wilco Kelderman kende vandaag een mindere dag. De klassementsleider moest al vroeg lossen uit het groepje met favorieten en zag zijn concurrenten steeds verder wegrijden. Ook Andrew Talansky (Cannondale) en Gorka Izagirre (Movistar) raakten in moeilijkheden. De hoofdrolspelers van de donderdagetappe konden allerminst overtuigen op de Rettenbachferner.

Het tegendeel bleek waar voor Tejay van Garderen. De Amerikaan zakte een dag eerder nog door het ijs, maar was vandaag de eerste klassementsrenner die de knuppel in het hoenderhok gooide. Niemand kon hem vervolgens nog bijhalen, waardoor Van Garderen solo over de streep reed. Zestien seconden later kwamen Miguel Ángel López (Astana) en Barguil binnen. Laatstgenoemde is de nieuwe leider in het algemeen klassement.

Wilco Kelderman eindigde uiteindelijk als dertiende op ruim twee minuten van de winnaar. Hij staat nu negende in het algemeen klassement. Zaterdag volgt een 16,8 kilometer lange tijdrit in de omgeving van Davos.

17-06-2016 Tour De Suisse; Tappa 07 Arbon - Solden; 2016, Giant-alpecin; Barguil, Warren; Solden;

RIDE Magazine
130 Reacties
Sorteer op:
1 4 5 6
17 juni 2016 21:15
@ Het deelnemersveld in de RvZ is minder omdat de recuperatie tijd te kort is. Daarom kiezen de toppers voor de DL. Zij weten dat als ze de RvZ zouden rijden ze minder zouden presteren in de Tour.
17 juni 2016 21:19
@T80JZ, dat kan een deel van het verhaal zijn, maar ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat DL ook georganiseerd wordt door ASO, iedereen wil bij hen op een goed blaadje staan én vaak worden er cols aangedaan die ook in de Tour worden aangedaan. Ik meen me te herinneren dat een tijdrit van een paar jaar geleden exact dezelfde was als die in de Tour. Maar goed, de reden doet er eigl niet toe, enkel de vaststelling dat het deelnemersveld in DL beter is, maar blijkbaar mag je dit soort vaststellingen hier niet doen als Nederlanders net goed presteerden...
17 juni 2016 21:32
Met recup heeft het weinig te maken, wel met de totaal onzekere weersomstandigheden.
Daarbij nodigt Zuid- Frankrijk nu eenmaal meer uit dan die saaie degelijke cols in Zwitserland met als enige toeschouwer le vache qui rit(milram).
17 juni 2016 21:35
Wat een menneke - nieuw Zeeuws Leeuwtje, http://nos.nl/artikel/2111815-kelderman-baalt-tolhoek-is-onwijs-trots.html
17 juni 2016 22:35
Met mentale weerbaarheid heeft het niets te maken. volgens mij. Onervaren, Nederlandse renners besteden veel te veel energie aan het pakken van de leiderstrui halverwege en zijn dan uitgeput, terwijl meer ervaren renners in dit werk weten, dat je beter kunt wachten op de laatste etappes om in het rood te gaan.
1 4 5 6

Om te reageren moet je ingelogd zijn.