Wielrenners grijpen naast de prijzen op Sportgala
Foto: Sirotti
donderdag 22 december 2016 om 08:10

Wielrenners grijpen naast de prijzen op Sportgala

Er waren drie wielrenners genomineerd, maar geen van allen heeft een Jaap Eden Award mogen ontvangen tijdens het Sportgala. Tom Dumoulin, Anna van der Breggen en Elis Ligtlee grepen woensdagavond naast de hoofdprijzen.

Formule 1-coureur Max Verstappen werd verkozen tot Sportman van het Jaar. In een Limburgse sportverkiezing wist Dumoulin hem nog te verslaan.

De prijs voor Sportvrouw van het Jaar ging naar turnster Sanne Wevers. Anna van der Breggen en Elis Ligtlee waren ook genomineerd voor deze prijs. Beide rensters wonnen afgelopen zomer olympisch goud in Rio de Janeiro.

RIDE Magazine
51 Reacties
Sorteer op:
22 december 2016 11:43
@bonifazio: dat verstappen al die prestaties op zo'n jonge leeftijd heeft behaald doet er niet toe, want dit is de prijs voor de beste sporter(ongeacht leeftijd) van het jaar. Ik vind dat van rijsselberghe en die zwemmer meer recht hebben op die prijs, ook al zijn hun sporten vrij impopulair, is het geen volkssport en bestaat het al lang en is er concurrentie uit alle landen. Verstappen heeft gewoon te weinig gepresteerd om recht te hebben op de verkiezing.

De nominatie ben ik echter wel mee eens, zeker aangezien formule 1 als sport wordt uitgezonden en gevolgd op tv. Buiten dat vind ik het gewoon onnodige uitstoot, maar dat kun je ook over wielerwedstrijden zeggen.
22 december 2016 11:44
Een olympische sport als paardrijden, een kroegsport als darten, wielrenner of autosport zijn op geen enkele manier met elkaar te vergelijken, maar de prestaties zijn indrukwekkend. Ik heb van Kruiswijk in de Giro net zo genoten als van Max in Brazilië. Beide geen eerste of wereldkampioen. Voor Dumoulin stond alles in het teken van Rio, een halve Giro en een halve Tour, maar verder niemand iets te melden over zijn nominatie. Florian dus was pas een killer op de OS, net zoals Sanne!
@ideefiks....Hoe kom je erbij dat motorsport geen sport is maar een beroep is. En hoe kom je erbij dat hij geen uitslagen heeft gereden.
22 december 2016 11:49
@samuello
De helft van het vermogen van een formule 1 auto is elektrisch. Bovendien krijgen de coureurs een beperkte hoeveelheid brandstof mee. Ik garandeer je dat de ploegleiderswagens en de reclamecaravaan meer uitstoten in een etappe dan 22 formule 1 wagens in een race.
22 december 2016 11:50
@Girardengo
Omdat? Misschien moet je de argumenten weerleggen i.p.v. zo'n platitude te gebruiken.

En daarbij al is het een hype, waarom maakt het dat minder terecht? Zoals Kees en Ard een schaatshype creëerde en Pieter en Inge een zwemhype, dat is toch mooi. Dat prestaties zo uniek dat een heel land een sport opeens gaat volgen en kinderen die sport willen beoefenen. Ook de persoonlijkheid draagt hier aan bij. Zo denk ik dat de handbaldames een hoop meisjes hebben geïnspireerd om te gaan handballen.
Verder is Max natuurlijk geen hype in de zin dat dit een tijdelijke opleving is. Hij is met afstand de meest talentvolle coureur op aarde, dus zal nog minstens tien jaar aan de top staan.
22 december 2016 11:57
@Bonifazio
Jouw argumenten wil ik niet weerleggen, ik heb gewoon mijn eigen maatstaf voor deze verkiezing (zie eerder). Daar hoort een hype niet bij, en ook jouw andere argumenten niet.
22 december 2016 12:09
@ Giradengo
Ok laat ik dan maar op jouw argument ingaan. Het slaat namelijk nergens op dat een olympische titel automatisch tot deze prijs moet leiden. Dus als Haase Wimbledon zou winnen en Rojer Olympisch dubbelkampioen wordt, dan heeft Rojer een beter tennisjaar gehad? Jij vindt het knapper als een Nederlands voetbalteam goud haalt dan dat Ajax de Champions league wint? En een olympische titel tijdrijden voor Dumoulin is een grotere prestatie dan een tourzege voor Geesink? Etc. Er is meer in de sportwereld dan alleen de OS.
22 december 2016 12:15
@girardengo Als je geen argumenten wil weerleggen, ga dan niet in discussie
22 december 2016 12:32
Gelukkig wonnen VDB en Ligtlee de sportquiz...
22 december 2016 13:09
@Raketvuist
Het is voor mij nieuw dat je in een discussie altijd argumenten van een ander zou moeten weerleggen. Er bestaat ook zoiets als leven en laten leven. Iedereen kan zijn eigen motieven hebben om iets te vinden.
22 december 2016 13:17
@Bonifazio
Het probleem in deze verkiezing zit in de criteria die worden aangelegd. Sporten en sporters zijn moeilijk vergelijkbaar. De minst subjectieve / meest objectieve maatstaven zijn dan nog de aanwijsbare grote resultaten. In een Olympisch jaar springen de medailles op de Spelen er dan uit. Maar voor sommige sporten geldt dat niet omdat zij niet-Olympisch zijn, zoals de autosport. Daarvoor geldt dan de wereldtitel als equivalent. In andere sporten is de wereldtitel zelfs meer waard dan de Olympische titel, zoals voetbal. Dan moet die wereldtitel natuurlijk de doorslag geven (of een Tourzege, want die staat in het wielrennen boven alles). In deze verkiezing vind ik echter dat de Olympische titels rustig hoger kunnen worden aangeslagen dan de andere prestaties en gehonoreerd kunnen worden.
22 december 2016 15:33
@girardengo
Het doel van een discussie is om tot een oplossing te komen. Als je gewoon meningen in het rond slingert zonder op elkaars argumenten te reageren, heb je geen discussie.
22 december 2016 15:42
@Raketvuist
Als iemand een bepaalde opvatting heeft, kan die gebaseerd zijn op een onderliggend criterium, bijvoorbeeld een waarde. Iemand anders kan tot een andere mening komen op basis van een ander criterium, of andere criteria. Het uitwisselen van deze opvattingen kan heel functioneel zijn, omdat je weet waarop de ander zijn mening baseert en behoort tot een normale discussie. Het doel is zeker niet per se, dat je altijd tot een oplossing moet komen, dat is een veel te ver gaande eis. Het kan natuurlijk soms wel nodig zijn, en in dat geval moet je het eens gaan worden over de prioriteit die de onderliggende waarden en bijgevolg opvattingen moeten krijgen. Dat is in de discussies op Wielerflits lang niet altijd nodig en / of wenselijk. We hoeven het toch niet per se eens te worden?
22 december 2016 15:43
Het zijn toch de sporters zelf die gekozen hebben, zij vinden dus zelf wel degelijk de F1 een sport.
22 december 2016 15:50
@girardengo
Nee, je hoeft het niet eens te worden, maar je kunt op zijn minst je standpunt verdedigen. Als je een mening naar voren brengt, en iemand reageert daarop met tegenargumenten. en jij wil daar vervolgens niet op reageren, dan is voor mij jouw mening niet meer relevant, omdat het dan voor mij lijkt alsof je niet in staat bent om je standpunt te verdedigen.
22 december 2016 15:53
@rahimns
Ja, of ze zijn pienter genoeg om te beseffen dat de vraag of F1 wel of niet een sport is helemaal geen kwestie is waar over te twisten valt. Dat F1 een sport is, is net zo feitelijk waar als het feit dat een fiets wielen heeft. Het zijn alleen de elitaire wielersnobs die hun sport boven alle andere stellen.
22 december 2016 15:53
@Rahimns het wordt gekozen door sporters, maar het is meer een populariteitspolletje geworden de afgelopen jaren. Kijk hoe vaak Epke Zonderland het werd (zelfs in het Olympische jaar 2014 waarin bv Mulder de eerst Olympisch kampioen 500 meter ooit voor ons land werd. Over uniek gesproken) Dit jaar zag je dat ook bij Max. Elke grand prix werd de social media van diverse topsporters een kwijlbak van Max tweets. Behoorlijk overhyped.
22 december 2016 16:12
@Raketvuist
Kijk, als we het per se eens moeten worden over de verkiezing, moet je samen de criteria vaststellen, de volgorde van belangrijkheid en de 'score', de beoordeling op die criteria. Dat is op zich een lastige opdracht, waarover je het dan eens moet worden. Je kunt het ook (zonder overleg) overlaten aan de participanten/kiezers.
Als je het niet per se eens hoeft te worden in een discussie over de sportman van het jaar - zoals hier op Wf - kun je je beperken tot uitwisselen van opvattingen over de te gebruiken criteria of je eigen beoordeling op die criteria. Dat je daarbij je eigen criteria en beoordeling verdedigt is logisch, en dat is precies wat ik gedaan heb, in tegenstelling tot wat jij kennelijk denkt.
22 december 2016 16:57
Ik kan prima leven met winnaar Max. Wat heeft die gast de F1 kijkers wereldwijd en i.h.b. NL verwend zeg in 2016. Historisch. En uiteraard is F1 sport met hoofdletter S. No brainer. Persoonlijk vind ik dat het Max en Tom evenveel toekomt voor wat ze in 2016 hebben gepresteerd. En denk je overigens dat Max en Tom deze prijs serieus nemen ? Max was blij niet op het gala te hoeven zijn. Dit zijn beiden pure winnaars voor wie alleen de prijzen tellen in hun respectievelijke sporten. 2017 is voor Tom hoop ik.
22 december 2016 17:07
Autorijden en paardrijden << fietsen en hardlopen.

Natuurlijk zien die autootjes er geil uit, en wordt je helemaal gek van dat geluid als je in je midlifecrisis zit. Op strava kan je met jouw dikke bierbuik net 25 per uur over een 20 km rijden in je Castelli pakje en op jouw high-tec fietsje met schijfremmen. In je Audi kan je aan de linkerkant van de snelweg je wagentje optrekken tot 180 km/u. Je moet op tijd bij je vrienden zijn om een pijltje te gooien in de kroeg. Geen gezeik van je vrouw die samen met de kinderen op de manege is. Proost! Lekker mannelijk en pure topsport. Jij bent ook goed bezig in het leven!
22 december 2016 17:17
Hoezo was Dumoulin genomineerd?
Vanwege zilver met een zeer handje?
Er zijn genoeg Nederlandse sport mannen die wel wonnen. Rico Verhoeven bv wat hij presteert of Nicky Holzken.
Fietsen is slechts intressant voor 40 plussers die bij de Sporza uitzendingen even tussendoor kunnen slapen. Count me in.
By the way nog hetzelfde vet percentage als 25 jaar geleden; -)
22 december 2016 17:27
Natuurlijk is het lastig om de verschillende sport prestaties met elkaar te vergelijken. De een doet zijn prestatie in 10 sec, de ander moet uren op een fiets zitten, de ander anderhalf uur in een auto en de volgende weer een paar uur in open water. Allemaal toppers op hun vlak en voor een ieder kan je alleen maar respect hebben. Maar blijkbaar vinden ook topsporters de prestatie van Max uniek en zijn er van onder de indruk. En ik denk niet dat Max onder zijn collega sporters nou heel veel populairder is dan Dorian, Ferry, Sven of Tom. Maar zij hebben nu eenmaal gekozen en of wij het er nu mee eens zijn of niet gezien vanuit onze eigen persoonlijke voorkeur, leer er mee leven.
22 december 2016 18:08
@SterkHoor
Jij bent het schoolvoorbeeld van een elitaire wielersnob
22 december 2016 18:09
Ik zou zeggen: sporter die het hoogste heeft bereikt gaat voor sporter die dat niet heeft gedaan. Dorian of Ferry boven Max.

Maar als je kijkt naar wat Max teweeg heeft gebracht, is de keuze te verdedigen. Al snap ik dan weer niet dat de handbaldames achter de roeisters eindigen.

Misschien dat zo'n verkiezing al wat transparanter wordt als je de sportpersoonlijkheid van t jaar kiest ipv de sporter. Net als de Britten.
22 december 2016 18:48
Die dames hebben anders wel de quiz gewonnen.
22 december 2016 20:38
F1 is een wel sport en de Olympische Spelen zijn overrated. Voor dat laatste moeten ze maar een aparte verkiezing organiseren of deze verkiezing eens in de 4 jaar. Dat geneuzel van "maar het is een Olympisch jaar, dus de winnaar moet daar iets gepresteerd hebben."

Om te reageren moet je ingelogd zijn.