Trivio Ultimate Montage Standaard: Met gemak en eenvoud een schone fiets
Foto's: Joris Knapen
dinsdag 3 november 2020 om 07:30

Trivio Ultimate Montage Standaard: Met gemak en eenvoud een schone fiets

De herfst is een fotogenieke periode. Prachtige kleuren op de hei, paddenstoelen in het bos, maar ook een tijd van modder, zand en troep op je fiets. Of je nu de weg op gaat met je racefiets, over een parcours scheurt met je MTB of een ontspannen rondje gravelt, je ontkomt er niet aan om je fiets weer netjes schoon te maken. Goed materiaal maakt dat werk een stuk makkelijk. Wij kregen de Trivio Ultimate Montage Standaard te leen om te testen én om mijn fietsen weer te laten blinken.

Compacte montagestandaard

Direct bij het uitpakken ontdek ik al een belangrijk voordeel van deze montagestandaard. Eenmaal uit de verpakking, blijft er niet veel meer van over. En dat bedoel ik positief. Eenmaal ingeklapt, is het een handzame standaard die niet meer ruimte inneemt dan een fietspomp. Mijn schuur staat vol met fietsen waarbij ik het N + 1 principe hanteer en er dus weinig ruimte over is voor andere spullen. Deze standaard berg ik met gemak op in een verlaten hoekje.

De standaard is geschikt voor fietsen met een steekas en kan daarnaast ook overweg met de alom bekende snelspanner. In een tijd waar schijfremmen niet meer weg te denken zijn, is dit voor mij een belangrijke overweging bij de aanschaf van een standaard.

Stabiele & Flexibel

Er wordt een handleiding meegeleverd, maar deze heb je eigenlijk niet nodig. Het neerzetten spreekt voor zich en in een mum van tijd staat er een stevige standaard. De Ultimate bestaat uit drie uitvouwbare poten met daarboven een in hoogte verstelbare buis waar de fietshouder op gemonteerd zit. Dat de standaard in hoogte verstelbaar is, vind ik een pluspunt. Of je nu twee meter bent, wil zitten tijdens het schoonmaken of tussentijds je fiets hoger of lager wil, de standaard is telkens naar wens aan te passen.

Eenmaal uitgeklapt oogt alles degelijk en robuust. Het is niet voor niets dat je hier een fiets van 30 kilo op kan zetten. Een e-bike of een wat zwaardere mountainbike vormt geen probleem. Je hoeft je tijdens het onderhoud geen zorgen te maken dat de standaard omvalt of inzakt.

Voorwiel eruit en fiets erop

Je fiets op de montagestandaard zetten is kinderspel. Zet de montagestandaard op een hoogte waarbij jij makkelijk je fiets erop kan zetten. Een lichte carbonracer zet je met gemak iets hoger, maar ik kan mij voorstellen dat je een e-bike van 25 kilo niet een meter de lucht in wil hijsen.

Haal het voorwiel uit je fiets en zorg dat de snelspanner in de voorvork zit of maak de steekas vast zonder het voorwiel. Trivio levert een speciale snelspanner mee, die gemaakt is voor de standaard. Zet de snelspanner of de steekas onder de grijper vast en draai vervolgens de schroef aan zodat je fiets vast zit. De positie van de fiets bepaal je door te kijken waar je bottombracket op landt. Door met de grijper te schuiven, zet je de fiets naar voren of naar achter op de standaard.

Wanneer de fiets goed vast zit, is het tijd om de hoogte bepalen. Hier komt persoonlijke voorkeur om de hoek kijken. Daarnaast speelt hetgeen wat je aan je fiets moet doen vanzelfsprekend een rol. Ga je een stuurlint vervangen, dan zal je de fiets iets lager willen hebben dan wanneer je met je achterderailleur aan de haal gaat. De laagste stand van de drager is 76 centimeter, de hoogste stand is 123 centimeter hoog. Met mijn gemiddelde lengte ben ik daarmee niet tegen beperkingen aangelopen.

Weg met ongemakken

Om heel eerlijk te zijn, was ik mijn auto amper. Hoewel dat makkelijk kan in een wasstraat, zijn het mijn fietsen die meer aandacht en vooral meer liefde krijgen. Zowel mijn gravelbike als de racer hebben tijdens de testperiode op de standaard gestaan voor onderhoud en poetswerk. Een schone en goed onderhouden fiets gaat nu eenmaal langer mee.

Voorheen zag ik wel eens op tegen schoonmaakbeurten vanwege de ongemakken waar ik mee te maken kreeg.  Met mijn fiets geparkeerd tegen de muur, kom ik overal net niet makkelijk bij, kreeg ik pijn en in mijn rug en duurde het onderhoud best lang. Omdat de fiets niet vast staat, viel hij ook regelmatig om of verschoof de smerige ketting net op het moment dat je deze niet wil aanraken.

Deze montagestandaard neemt deze ongemakken weg. Nadat ik de voorvork heb vastgezet, draai ik de fiets vlot rond en kan ik overal keurig bij. Pak ik een stoel omdat een klusje iets langer duurt, dan laat ik de standaard iets zakken. Ik merk dat ik het gemak ook soms vergeet. Dan loop ik zonder na te denken om de fiets heen, wat eigenlijk helemaal niet nodig is. Macht der gewoonte, want ik kan deze nu natuurlijk simpel draaien.

Conclusie

Goed fietsmateriaal heeft vaak een prijskaartje. Ook bij het horen van de prijs van deze Trivio Ultimate Montage Standaard moest ik even slikken. Dit is echter typisch zo’n product waarvan je achteraf zegt: ‘dit had ik veel eerder moeten kopen’. Na jaren van omvallende fietsen en stijve ruggen is dit een hele fijne standaard die precies doet waar hij voor staat. Daar is de prijs ook naar. Voor €200,-  haal je gemak en eenvoud in huis en daarbij is het bij uitstek een product waar je jaren mee doet. Wat dat betreft een investering voor de lange termijn.

Door beperkte ruimte in en om mijn huis ben ik kritisch op de spullen die ik koop. Een grote niet in te klappen fiets-standaard komt er bij mij niet snel in, maar de compacte Trivio Ultimate voldoet wat dat betreft aan mijn criteria en eisen. Ingeklapt neemt hij amper ruimte in.

De standaard is ondanks het lichte gewicht een stevige basis voor elke fiets tot 30 kilo. Zodra de poten stabiel op de grond staan, maakt deze standaard het onderhouden of schoonmaken van je fiets een feestje.

De Trivio Ultimate Montage Standaard is te koop bij verschillende fietsspeciaalzaken en online onder meer bij OMNIbikeparts. Meer informatie over de standaard is te vinden op de site van Trivio.

Verantwoording:
Wij hebben van Trivio het verzoek ontvangen om een exemplaar te testen. De montagestandaard mochten wij na afloop wij houden. Er is geen bedrag betaald voor plaatsing van dit artikel.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.