Contador stoort zich aan niet toepassen driekilometerregel
foto: Sirotti
vrijdag 10 juni 2016 om 09:21

Contador stoort zich aan niet toepassen driekilometerregel

Alberto Contador voelt zich onrechtvaardig behandeld in het Criterium du Dauphiné. De Spanjaard verloor gisteren door een valpartij veroorzaakt scheurtje in het peloton negen seconden op Chris Froome.

Met nog twee kilometer te rijden scheurde het peloton door een valpartij. Froome, de nummer twee in het klassement, zat voorin het peloton en wist zodoende tijd terug te winnen op Richie Porte en Alberto Contador.

“Eerlijk? Dat ik negen seconden verlies, stoort me niet echt, maar het voelt wel onrechtvaardig”, zei Contador na afloop van de rit. “Ik begrijp niet waarom de driekilometerregel hier niet wordt toegepast. Het tempo ligt hoog in het slot, dat is hier niet anders dan in andere WorldTour-koersen, maar dat hoort erbij. Het is jammer van die beslissing van de jury.”

RIDE Magazine
42 Reacties
Sorteer op:
10 juni 2016 11:47
@mattje: er sluiten vaak genoeg nog renners aan in de laatste kilometers, dat kan echt wel. Het peloton wordt langgerekter. Daarbij rijden kopmannen nooit in 'hun uppie' en kun je van auto naar auto rijden. Denk trouwens alleen maar aan de fietswissel van Contador deze Dauphine, volgens mij sloot hij ook aan in de laatste 3 km.
10 juni 2016 11:56
@redactie, waarom geen berichtje over de arrestatie van Beltran in Colombia? Ik begrijp dat we op Wielerflits niet alleen maar over doping willen praten, maar dit is toch een interessante ontwikkeling? Ik zou willen weten wat de anderen hierover denken.
10 juni 2016 12:08
De handaflossing daar zeurt hij niet over!!
Dit is gewoon zijn eigen schuld
10 juni 2016 12:25
@horsm
Ik wil mijn reactie wel kwijt , De heer Beltran heeft residentie in Bahrein begeeft zich in de wereld van doping.
Bahrein , Beltran , nieuwe wielerploeg vanuit Bahrein , nieuwe wielrennen.

Bron ; http://www.volkskrant.nl/sport/colombiaanse-politie-pakt-dopingkoning-alberto-beltran-op~a4317361/
De Colombiaanse politie heeft op verzoek van de Spaanse justitie sportarts Alberto Beltran in de boeien geslagen. Volgens de Colombiaanse politie is Beltran de spil in een netwerk dat verboden middelen verspreidt onder topsporters, 'voornamelijk renners'.
" Beltran zou beschikken over medicijnen van de nieuwste generatie 'en soms
zelfs over producten die voor dieren zijn bestemd', aldus een verklaring. De sportarts staat bekend als de dopingkoning en heeft zowel de Spaanse als Colombiaanse nationaliteit."
10 juni 2016 12:30
"Dan krijg je ook rare gevallen. Tjallingii en Van Emden hebben bijvoorbeeld tijd gewonnen in de laatste Giroetappe. Nu maakt dat voor hen niet uit, maar wat als een klassementsrenner zoiets doet? Of als een klassementsrenner in de laatste 3km ontsnapt en het peloton voor blijft? Of hij rijdt lek op 4km van de finish en sluit aan op 1km van de finish, toch tijdsverlies"?

Terechte vragen.
De mogelijkheid is (zoals Romans al eens schreef) of je met zo'n regel niet twee hectische finales creëert. Een Dumoulin zou op 4 km best een Jelle Nijdam kunnen uithalen en zodoende 10 seconden pakken. Kijk nog maar eens de finale na van de 17e Giro rit na (de rit die Kluge won). Het peloton valt meerdere malen stil. Geen enkele sprinter wil té vroeg op kop. Tempo was volledig verdwenen.
Wil je zo'n tijdwaarnemingsregel invoeren dan zal je de streep moeten trekken op een punt dat de sprinttreintjes zich nog niet vooraan melden. Dat zit je al snel op 10 km. Of dat nu zo'n verbetering is betwijfel ik.
10 juni 2016 12:35
en toch lijkt het me niet verkeerd. Misschien tijdsverschillen tov de grootste groep renners meten. Zit je ervoor en wordt deze kleiner dan blijft het kleinste verschil staan. In andere gevallen wordt de gunstigste tijd genomen op of 0 of 3km van de finish.

Naja het is nog niet perfect maar je zal inderdaad naar zo een dynamische regel moeten uitwijken.
10 juni 2016 12:47
Gezien de vragen die ik hier boven al op wierp vind ik de huidige regel eigenlijk wel goed, misschien uitbreiden naar 5km. En wat ik ergens anders las: de gaten pas meten bij 3 seconden, in plaats van 1 seconde. Dat geeft minder vaak gaten die worden doorgerekend en dus ook minder stress. Dat leek mij ook wel een mooie oplossing.
10 juni 2016 12:56
@Hakkie
Tja, bij elke mogelijke oplossing komen wel complicaties kijken. Bij typische, vlakke sprintersritten moeten die klassementsrenners wat mij betreft in de laatste kilometers gewoon ruim baan laten voor de sprinters. Je ontneemt renners inderdaad wel mogelijkheden om extra tijdwinst te pakken.

Als in een etappekoers velen dicht staan op de nummer 1 in het AK, en eentje vertrek in de laatste kilometer, wint de rit voor een sprinter en pakt eigenlijk genoeg tijdwinst om de leiderstrui over te nemen. Echter, de tijdsverschillen zijn al opgenomen. Weg leiderstrui, alleen ritwinst. Zo'n scenario is natuurlijk onacceptabel.
10 juni 2016 12:59
Ben nooit zo voor enorme veranderingen aan de regels, maar toch wel benieuwd hoe dat zou zijn: vanaf 10km tot de meet de tijdsverschillen bepalen en vastleggen.
Super voor de veiligheid, maar ook enorm interessant voor de massasprints. Niets zo onbevredigend als een oneerlijke sprint. Zou dat echt graag geprobeerd zien worden, lijkt me gewoon echt een sportieve toevoeging.

OT: Andy Schleck vandaag 31 jaar geworden. Sommige mannen in het peloton hadden op die leeftijd nog een jarenlange carrière voor zich...
10 juni 2016 13:17
@Hakkie2 Dat zou inderdaad een mooie eerste stap zijn, waarbij niet direct alles omgegooid hoeft te worden. Een gaatje van 1 seconde is, helemaal bij een langgerekt peloton, natuurlijk zo gevallen en dan voelt het wat onrechtvaardig dat iemand er 9 seconden voor aan zijn broek krijgt omdat ééntje voor hem even moest passen. Bij 3 seconden moet er daarentegen wel een serieus gat gevallen zijn. Dan kun je altijd nog kijken of er nog nadere maatregelen noodzakelijk zijn, zoals de tijdsopname verleggen.
10 juni 2016 13:18
Kijk, de jury zou toch gewoon de koers op 10 km kunnen 'afvlaggen' wanneer het peloton nog compleet is en er allemaal nare valpartijen op de loer liggen ? Volgens mij worden de sprints er alleen maar overzichtelijker van.
10 juni 2016 14:05
@RV
En wat met renners die dan op km11 lek rijden en op het punt van afvlaggen niet in het peloton zijn terwijl ze dat op 8km van de streep bv wel zijn.
10 juni 2016 15:22
En met de vele keren dat de kopgroep op 10km nog niet gegrepen is...
10 juni 2016 15:23
Contador heeft helemaal geen gelijk. De 3km regel is wel toegpast. Alleen in dit geval hadden alleen de 2 gevallen renners er last van, en die zijn in de grootste groep gezet.

De beelden zijn duidelijk dat voor de val het een langgerekt lind is, met hier en daar een piepklein gaatje. Na de val is dat nog steeds zo, het beeld blijft nog wel een kilometer precies hetzelfde als voor de val. Pas daarna komen de grotere gaten.
Dus behalve voor de 2 gevallen renners kan er echt niemand klagen dat die val de reden is dat ze achter een breuk zitten, gewoon zelf niet hard genoeg gefietst.

(wat niet wil zeggen dat ik denk dat de bestaande regels perfect zijn, maar het is wel duidelijk wat de regel is, en dat het ook juist is gebruikt in dit geval)
10 juni 2016 16:22
Quote:
Romāns Vainšteins - 10 juni 2016 om 13:18

Kijk, de jury zou toch gewoon de koers op 10 km kunnen ‘afvlaggen’


Nee, dat kan niet, want dan ligt de snelheid in het peloton nog niet op massasprintvoorbereidingssnelheid. Wat je dan dus gaat krijgen is dat slimmeriken die seconden willen pakken nog net even voor die tien kilometer gaan demarreren. Zitten we daar echt op te wachten?

Bovendien heeft dit allemaal alleen maar een verschuivend effect. Dan is het 10 kilometer voor de finish een chaos, wat schiet je daar mee op dan?

Quote:
wanneer het peloton nog compleet is en er allemaal nare valpartijen op de loer liggen ?


Definieer een compleet peloton? Hoe bepaal je wanneer er 'nare valpartijen op de loer liggen'. Allemaal veel te arbitrair.
10 juni 2016 16:51
Wat een uitgebreide commentaren. Ik beperk me tot: hij heeft volledig gelijk.
10 juni 2016 18:15
Sporza heeft de Belgische UCI commissaris gesproken en die gaf Contador ongelijk. De val veroorzaakte wat scheurtjes maar die werden snel weer gedicht. Pas nadat de groep weer compleet was kwamen de scheuren die bij de finish zijn doorberekend!
Tijdverlies Alberto dus niet te wijten aan de val!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.