CPA-voorzitter Hansen na ‘Livigno-debacle’: “We moeten naar een duidelijk protocol”
De renners reden dinsdag in bijzonder koude omstandigheden - foto: Cor Vos
woensdag 22 mei 2024 om 11:05

CPA-voorzitter Hansen na ‘Livigno-debacle’: “We moeten naar een duidelijk protocol”

Het was dinsdag chaos alom in Livigno, waar de zestiende etappe van de Giro d’Italia eigenlijk van start had moeten gaan. Er was lange tijd onduidelijkheid over het al dan niet starten in het Italiaanse skigebied. Adam Hansen, de voorzitter van rennersvakbond CPA, blikt terug op de gebeurtenissen en pleit voor verandering.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Door de slechte weersomstandigheden (sneeuw, ijskoude regen en extreme temperaturen) werd dinsdag – na aandringen van de renners – besloten om de zestiende etappe van de Ronde van Italië flink in te korten. Al had dit nog wel wat voeten in de aarde. Er was lang onzekerheid over de route van de rit en de Giro-organisatie bleek niet echt happig om de Umbrailpas te schrappen.

De ploegen lieten echter unaniem weten niet te zullen starten in de zestiende etappe, tenzij de pas uit het parcours zou worden gehaald. RCS Sport ging uiteindelijk – na veel vijven en zessen – overstag. Er werd voor gekozen om de renners per auto’s te vervoeren naar Lasa, aan de andere kant van de Umbrailpas, voor een alternatieve start van een rit van goed 118 kilometer.

Extreme Weather Protocol
Maar hier ging dus veel gesteggel aan vooraf. “De CPA heeft op de rustdag voor het eerst contact opgenomen met alle stakeholders, om een beslissing te nemen op basis van de weersverwachtingen voor de zestiende etappe”, begint Hansen zijn uitgebreide post op X. “Het was duidelijk dat het UCI Extreme Weather Protocol van toepassing was voor de Umbrailpas. De renners stelden dan ook voor om de klim te schrappen, zodat ze niet met twee graden en sneeuw af zouden moeten dalen.”

“De renners wilden koersen zonder te moeten stoppen vanwege het weer”, schetst Hansen. “Daar waren de renners het unaniem over eens. Dit is vervolgens ook naar buiten toe gecommuniceerd. De CPA heeft – na een uren durende vergadering – haar best gedaan om dit over te brengen. Het was duidelijk dat de Umbrailpas niet geschikt was om te fietsen, aangezien de lokale bergpas door de vele sneeuwval ook is gesloten door de lokale autoriteiten.”

Imago
“Als de renners wel over de Umbrailpas hadden gereden, hadden we voet aan de grond moeten zetten”, meent de oud-renner. “Voor de duidelijkheid: er was vanuit het peloton altijd de intentie om te koersen, zoals uiteindelijk ook is gebeurd. Door het slechte weer was het echter niet mogelijk om het oorspronkelijke parcours af te werken. De temperatuur lag bij de start ook nog eens rond het vriespunt. Als dat niet voor een Extreme Weather Protocol zorgt, wat dan wel?”

De Giro-organisatie besloot de rit uiteindelijk in te korten, maar het duurde dus bijzonder lang vooraleer er duidelijkheid was. “Het is 2024: we moeten naar een duidelijk protocol waarbij alle stakeholders begrijpen en accepteren hoe we het imago van de wielersport kunnen waarborgen”, roept Hansen op tot actie. Met een ‘laten we zien wat er gebeurt’ aanpak hadden de renners moeten schuilen voor de sneeuw. Dat is niet de oplossing.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.