Boonen pleit voor meer motoren in koers
foto: Marcel Koch
woensdag 1 juni 2016 om 10:40

Boonen pleit voor meer motoren in koers

Tom Boonen heeft opmerkelijk gereageerd op het zoveelste ongeluk dit jaar met een motard. Na een (opnieuw) zware val van Stig Broeckx in de Ronde van België, schreeuwt het peloton om een oplossing. Boonen denkt juist dat meer motoren in koers het antwoord is, citeert Het Nieuwsblad.

Tijdsdruk wegnemen
Waar zijn Lotto Soudal-collega Broeckx in een Belgisch ziekenhuis in een kunstmatige coma ligt die hem de kans moet geven om te herstellen van zijn zware verwondingen, denkt Boonen de remedie te hebben gevonden voor de vele ongelukken die alleen al dit jaar de revue gepasseerd zijn. “Als er meer motoren zijn, moeten die het peloton minder vaak voorbijsteken”, doelt hij op de mobiele seingevers. “Het probleem is nu dat zij erg gejaagd zijn. Zij moeten voor het peloton het verkeer regelen. Lukt dat niet, dan kan de koers niet meer doorgaan. Meer motoren zou voor hen de tijdsdruk wegnemen. Want het peloton passeren is op zich niet gevaarlijk. Op het juiste moment kan dat perfect. Het probleem is dat het nu vaak noodgedwongen gebeurt op een moment dat het voor de renners niet opportuun is. Meer motoren is een maatregel die makkelijk in te plannen is, die weinig verandert aan de koers en die het voor de motards veel rustiger maakt.”

RIDE Magazine
31 Reacties
Sorteer op:
1 juni 2016 18:44
Ipv van seingevers borden plaatsen. Soort matrixborden. Dat moet toch makkelijk te realiseren zijn.
1 juni 2016 20:43
De seingevers zijn er niet alleen voor vluchtheuvels ed, maar vooral om kruispunten af te zetten. Ze zetten een paar minuten voor de kopgroep de weg af en direct na de bezemwagen laten ze het verkeer weer los. Als dit niet zou gebeuren, heeft een koers veel te veel impact op het verkeer en kost elke koers bakken met geld.

Deze mensen zijn dus onmisbaar, behalve als je inderdaad met circuits gaat werken. Nou vind ik de Canadese koersen geweldig en ik ben er echt voor om veel meer zo te werken (en dan ook gewoon geld vragen), maar voor oude klassiekers en grote rondes is het geen oplossing. Een rondje met de Mont Ventoux meerdere keren rijden lijkt me niet echt ideaal.
2 juni 2016 01:52
meer verkeersregelaars/seingevers/etc. akkoord
maar (VEEL) minder persmuskieten die fotos lopen te maken. moet je kijken hoeveel van die lui als aasgieren ineens bij een valpartij vooraan staan. een stuk of 5 in totaal is wel genoeg.
1 of 2 voor de tv/radio en klaar. genoeg. het is niet nodig om 20-30 motoren met allerlei verslaggevers te laten rondrijden, die ook nog eens (veel te) vaak zorgen voor koersvervalsing door te dicht voor ontsnappende renners te gaan rijden om even een mooi plaatje te kunnen schieten.
2 juni 2016 08:48
@hakkie
In de Tour wordt de weg al uren voordat de renners langskomen al afgezet.

Ik ben overigens ook voor meer lokale rondes. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als er bijvoorbeeld tribunes staan in de laatste circa 200 meter. Zou een mooi effect geven, zeker bij massasprints.
2 juni 2016 08:51
@ guushovd

Het aantal inhaalacties verminderd maar niet het aantal motoren dat inhaalt.
Het laatste ongeluk in Belgie komt deels omdat de 2de motor op de 1ste klapt.
2 juni 2016 14:19
Nou Tom, Wielerflits dacht daar anders over. Het aantal motards halveren zou het probleem sowieso halveren.
Pak het aan bij de wortel: De oorzaak van de aanrijdingen. Die oorzaak ligt in het passeren en dan met name in het onvoorzichtig passeren, echte ongelukken daargelaten.
Al rij je met één motard, als die motard constant als een debiel inhaalt is de kans op een aanrijding alsnog ontzettend groot. Al zet je 100 motards neer, er hoeft er maar één te zijn die als een idioot inhaalt en de kans op een aanrijding is ontzettend groot.

De suggestie van Boonen snijdt in ieder geval meer hout dan de simpele oplossing om het aantal motards te halveren, maar alsnog wordt het probleem daarmee niet aangepakt. Het probleem wordt ontweken door inhaalsituaties zo veel mogelijk te vermijden, dat is geen oplossing, want inhaalsituaties blijven voorkomen.

Er moet veel strenger toezicht worden gehouden op inhaalacties van motards. Alleen als je ze in koers bestraft voor potentieel gevaarlijke acties zullen ze zich preventief op het hart drukken alle mogelijke voorzichtigheid in acht te nemen.
Dat is ook de reden dat ik ervan walg dat er altijd zo snel wordt gemeld dat de motard in kwestie ontzettend ervaren is. Het doet er niet toe. Ervarenheid zegt natuurlijk wel iets, maar ervarenheid kan ook net zo goed een valkuil zijn omdat men verzandt in routine. Het gaat er om dat er voorzichtig gereden moet worden. Als een inhaalactie lastig lijkt, dan doe je het niet. Simpeler kan het niet. Er zijn genoeg systemen te bedenken waarmee motards die het wel doen bestraft kunnen worden, ook tijdens de koers. Ze moeten niet 99% voorzichtigheid betrachten, maar 100%.
Stomme/domme ongelukken houd je altijd, maar aanrijdingen zijn te voorkomen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.